Teatre

SANTI CLAVELL

ACTOR. DÓNA VIDA AL SATANÀS DELS PASTORETS DE LA SALA CABANYES DE MATARÓ

“El Satanàs de Mataró és un personatge molt intens”

Va néixer a Mataró el 1960 i va entrar en el món del teatre fa uns 15 anys. Compagina la feina amb aquesta disciplina, on ha participat tant en muntatges professionals com amateurs

Tot a punt per a una nova temporada dels Pastorets de Mataró?
Tot a punt com gairebé sempre, amb les seves presses i els seus endarreriments. Aquest any, una mica més encara, a causa de les obres de millora de la Sala Cabanyes que s’estan duent a terme en aquests darrers sis mesos.
Exacte. Enguany, les representacions començaran més tard per aquests treballs. En què es traduirà, això?
Això es tradueix en les presses. Els assajos a escena els hem començat a fer fa unes setmanes; per tant, anem amb una mica de pressa. L’estrena s’ha traslladat al 6 de gener, a causa d’aquestes obres, i es faran representacions tots els caps de setmana fins a la primera setmana de febrer. Els darrers anys arrencàvem les funcions el cap de setmana abans de Nadal. Realment es faran el mateix nombre de representacions que sempre, però serà tot molt més concentrat.
És especial per vostè donar vida a un personatge com el Satanàs dels Pastorets de Mataró?
És especial, sí. Tothom que ha participat d’una manera o altra a la Sala Cabanyes voldria fer aquest personatge. El Satanàs de Mataró, el de l’obra de Ramon Pàmies, és un personatge molt intens sobre el qual tothom reconeix frases i moments.
Té com a referents alguns dels actors que en el passat van encarnar aquest personatge?
En el meu cas és complicat perquè jo no fa gaires anys que soc a la sala i recordo els Pastorets molt vagament de quan els anava a veure de petit. Però el meu primer referent va ser la persona amb la qual vaig començar a fer el Satanàs, que és en Jordi Romagosa.
Com es va produir, doncs, la seva vinculació amb el personatge i l’obra?
Hi vaig arribar d’una manera força casual. L’Antoni Blanch em va veure en una obra que jo havia fet a Argentona provinent de l’Aula de Teatre de Mataró. Ell em va demanar si volia fer d’Asvherus –un dels dimonis de l’obra– però li vaig reconèixer que no coneixia el personatge. L’any següent, però, em van demanar per començar a fer de Satanàs, i així ha estat fins avui.
A més, vostè no és actor professional. Com s’ho combina amb la feina?
Com puc, quin remei. Amb acords pactats amb l’organització i la producció, tenint en compte la feina que tinc, a les hores que acabo... Ho compaginem tal com bonament podem.
Fa nou anys que interpreta Satanàs. Com creu que ha evolucionat aquest personatge i l’obra en general durant aquest temps?
Normalment evolucionen en funció de cada director. Aquest es canvia cada dos o tres anys, en alguns casos, i cada director té la seva idea de com és el personatge i de com són els Pastorets. Sense remenar gaire el text, perquè aquest és el que és, però sí que a vegades s’allarga o s’escurça una mica. Però en funció del director sempre hi ha coses diferents, com ara petites evolucions tècniques, entre d’altres. Cada director hi posa el seu toc personal i penso que és la manera que els Pastorets no quedin encallats i no es facin sempre exactament iguals.
Se sent còmode amb l’evolució del seu personatge?
Sí, a vegades costa més o menys. Tinc la sort, però, que els diferents directors amb qui he treballat em deixen fer bastant i amb tots m’hi he sentit molt còmode i a gust.
Què fa especials els Pastorets de Mataró?
En aquesta obra hi participa molta gent, gairebé més de 300 persones. Si això no fos així aquests Pastorets no es podrien fer. És un muntatge que té molta qualitat. No m’atreviria a dir si són els millors de Catalunya, però l’obra no es podria fer si no hi hagués la col·laboració desinteressada de tothom que està vinculat a la sala. Tots ells hi participen d’alguna manera o altra.
Al 2016, els Pastorets de Mataró van fer 100 anys i van rebre la Creu de Sant Jordi de la Generalitat. Com valora aquest reconeixement?
És un orgull arribar al centenari amb la dignitat i qualitat que s’ha fet sempre en aquest muntatge. La Creu de Sant Jordi és una distinció que està molt bé, però per a mi l’orgull és haver fet precisament la funció del centenari, el dia de Nadal de l’any passat, i això és una cosa que quedarà.
A més, aquesta obra ha creat una escola teatral on hi han participat actors de la talla de Jordi Bosch, Joan Pera o Boris Ruiz, entre d’altres.
Hi ha molt bons actors a la sala, i molts podrien estar en l’àmbit professional. És una escola, una manera de fer. Això de passar a la professionalitat a vegades és una mica de sort i també voler-ho fer, i jugar-te-la.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

novetat editorial

Josep Maria Sebastian: “Tots els crims són de proximitat... per a algú segur”

campdevànol
música

La cantant kurda Aynur Dogan encapçala el FIMPT de Vilanova i la Geltrú

vilanova i la geltrú
MÚSICA

La periodista empordanesa Georgina Arnau debuta en la música com Genna amb ‘El pacte’

castelló d'E.
art

El ‘Bestiari’ de Carlos Casas porta a Venècia sons i imatges d’onze parcs naturals catalans

venècia
Crítica

Quant n’hem d’aprendre!

música

Cala Vento guanya amb ‘Casa Linda’ els Premis Min al millor disc de rock i al millor disc de l’any

torroella / figueres
guardó

Raimon rebrà el Premi Prat de la Riba 2024 de l'IEC la diada de Sant Jordi

barcelona
Cultura

Mor Feliu Trujillo, prestigiós ceramista artístic d’Esparreguera

TEATRE

Gorina trasllada a ‘Ifigènia’ el dolor de totes les dones sacrificades

BARCELONA