exposició artística
Jaume Geli fusiona vida i creació en el seu ‘Projecte L’
L’artista banyolí inaugura avui a la Fundació Valvi diverses obres concebudes durant el darrer any, des que en va fer 50, moltes amb l’ela com a ‘leitmotiv’
S’obrirà amb la videoacció ‘L de Plató’
Al final de l’exposició Projecte L, que Jaume Geli (Banyoles, 1967) inaugura avui a la Fundació Valvi de Girona, hi ha l’enclusa del seu avi ferrer, que també es deia Jaume Geli i que no va conèixer. L’enclusa de l’avi forma part d’una instal·lació titulada Picar L freda, en la qual l’artista ha recuperat també rodons de ferro polits procedents d’una obra anterior, Camins interiors, que el 2009 es va poder veure en una altra exposició a la Fundació Valvi. “El ferro plegat és com el vincle amb el meu avi: una connexió impossible de dos extrems en el temps”, explica Geli, que al final ha fet possible “una interconnexió a través del so”, perquè Picar L freda inclou també un enregistrament sonor que reprodueix la fressa dels cops de martell sobre l’enclusa, escoltats abans pel seu avi i ara per ell.
Aquesta instal·lació defineix prou bé el que és, en general, Projecte L, una exposició que forma part del cicle Memòria personal de Valvi i que inclou obres realitzades per Jaume Geli durant el darrer any, del febrer del 2017, quan va fer 50 anys, fins al complex muntatge de la mostra, durant el qual n’ha celebrat 51. “El fet de marcar-me un any com a termini per muntar l’exposició li ha donat més intensitat i coherència.”
La L dels 50 romans apareix com a forma en moltes de les obres recents de Geli –i en els seus títols–, “no tant d’una manera simbòlica o metafòrica” relacionada amb l’edat, tot i que l’artista reconeix que el pas del temps és un dels eixos centrals de Projecte L. L’ela s’ha convertit més aviat en un “leitmotiv” que li ha servit per treballar amb aquesta lletra en entorns i amb disciplines ben diferents. També moltes altres obres de Projecte L recuperen o reciclen –“No en el sentit ecologista”– materials del seu entorn immediat, de la seva vida i la seva obra, que així queden fusionades. Una altra mostra és L’arbre caigut, que literalment recupera un pruner sec, tal com va caure al terreny on Geli té cura dels seus animals. L’artista ha despullat l’arbre, traient-li l’escorça, i l’exposa al costat d’unes fotos que mostren el tronc en el seu context original i d’una escala per collir fruita. Una tercera instal·lació, Memòria rovellada, té com a elements principals una rentadora especejada i un estenedor de ballesta del qual pengen set fulles en què l’òxid de ferro ha creat gravats insospitats.
Entre d’altres obres, destaca també la sèrie Lluminosa, que mostra les oníriques fotografies nocturnes –realitzades per Sergi Batlle– d’una gran L il·luminada al mig de diversos espais oberts de Banyoles i Fontcoberta. Jaume Geli també exposa al principi de la mostra diferents visions de l’ela, segons l’haurien dibuixat artistes com ara Dalí, Tàpies i Pollock, realitzades en realitat pels seus alumnes de batxillerat artístic de l’institut Brugulat de Banyoles.
Projecte L, que estarà oberta fins al 31 de març, s’inaugura avui (19.30 h) amb L de Plató, una videoacció que projectarà ombres xineses a l’exterior de la Fundació Valvi mentre els assistents veuran a l’interior “la retransmissió en directe d’aquestes imatges indirectes”. Com a testimoni de la mostra quedarà, a més del catàleg, un llibre d’artista de només cinc exemplars, Mirades descrites, que mostrarà el procés de creació de l’exposició, amb fotografies d’Oriol Palmada, i els textos de prosa poètica que Geli ha escrit per a les diferents obres. El llibre té dos volums que, com no, fan una ela.