Música

Crònica

Messies participatiu

‘El Messies’ serà sempre nostre!

Va ser Richard Wagner qui, en ple romanticisme, afirmava estar del tot convençut que difícilment podria assolir-se la unitat de la nació alemanya si abans no s’unificava l’ànima germànica a través de la creació d’un nou teatre musical com el que ell proposava. En un moment de la història de la nació catalana realment complex i on, massa sovint, ens hem de lamentar ja no només de la inexistència d’unitat sinó, fins i tot, d’ànima, el sotasignant ha de dir que, dijous, L’Auditori va brollar, pels descosits, unitat i ànima col.lectives en forma d’amor incommensurable per un projecte musical. I és que la valenta decisió d’un grup de cantaires de prosseguir la tradició nadalenca, iniciada el 1995, d’interpretar El Messies (1742) de G.F.Händel (1685-1759) de forma participativa després que la coneguda entitat bancària que l’impulsava va decidir, almenys a Barcelona, de no celebrar-la enguany, ha estat com el foc del fonedor del profeta Malaquies perquè aquest grup fos capaç de superar entrebancs i fer possible, perquè no dir-ho, el miracle, la revolució. No pas en va, André Breton ja ens havia avisat: la bellesa serà convulsa o no serà...

Ha estat el transcendental de la bellesa, intensament present al llarg del conegut oratori, el que ha posseït els emprenedors del projecte a enfocar-lo com un patrimoni del país i en clau d’aquest. La intel.ligent decisió d’elegir Edmon Colomer com a director musical, precisament el mateix director que havia iniciat la tradició el 1995, va ser clau perquè la versió, més enllà dels desencerts i desequilibris característics en un projecte participatiu com aquest, traspués bon fer, sentit dramàtic i, sobretot, un entusiasme i una passió desbordants que van anar com l’anell al dit en números de l’oratori com ara el cor final Worthy is the Lamb i el celebèrrim Hallelujah!.

Per si això fos poc, vam trobar-nos també una ajustada i respectuosa, a nivell d’estil, Orquestra de Cambra de Granollers, ben definida pel concertino Corrado Bolsi, que va mostrar una bella i empastada sonoritat assolida gràcies, en part, a la manera com alguns dels seus membres empressin arcs barrocs. Quatre esplèndids solistes vocals, liderats per un estel·lar Josep Ramon Olivé, van acabar per contribuir a un triomf musical que, potser, sense saber-ho, s’erigeix com una lliçó del veritable poder: el de la música i el de la societat civil. O, si ho voleu, el de la civilització humana.

Messies Participatiu. G.F.Händel: El Messies. Orquestra de Cambra de Granollers. Cor de participant. Coral Cantiga. Solistes vocals. Direcció: E. Colomer. L’Auditori, 27 de desembre.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Ramon Coll
Arqueòleg. Autor d’ ‘El santuari ibèric de la cova de les Encantades del Montcabrer’

“La cova de les Encantades és l’únic santuari dels laietans”

PREMIÀ DE MAR
MÚSICA

Documenten les intèrprets no vocalistes de les formacions de ball dels anys 30

GIRONA

Un concurs de curtmetratges amb mòbil al festival de cinema de Blanes

blanes
patrimoni

Distinció europea per a l’Hort Petit del monestir Pedralbes

barcelona
llengua

Plataforma per la Llengua homenatjarà els seus socis en els onzens premis Martí Gasull

barcelona
PATRIMONI

Enllestida amb èxit la fosa de la nova campana ‘Carme’ de Mataró

MATARÓ
Crònica

Guillem Gisbert, la primera masurca

música

‘Eufòria’ torna al palau Sant Jordi el 30 de juny amb un doble concert

Barcelona
música

Lluís Figueras & The Demons estrena el videoclip de ‘Lagarto Lagarto’

girona