Desacomplexats
Els Cremats presenten dissabte al Teatre Municipal de Palafrugell el seu nou disc, ‘Desperta’, amb temes propis, versions de Glaucs i Txarango i alguna havanera
Els Cremats fa ja 23 anys que estan actius i han publicats uns quants discos, però els que senten com més propis són els quatre darrers: Què ens està passant! (2010), Formigues (2013), Vintage (2016) i el que acaba de sortir, Desperta. Són treballs en què, sense renunciar mai del tot a la seva identitat primigènia com a grup d’havaneres, la formació de Palafrugell ha experimentat “sense complexos” amb altres estils musicals i també amb temàtiques que fugen de la litúrgia de la pesca i la taverna.
Els Cremats presentaran Desperta (Discmedi) dissabte vinent, 14 de desembre, en un concert al Teatre Municipal de Palafrugell (20 h, 10 euros; 15 euros amb el CD). En aquest concert, la formació titulat d’Els Cremats –Narcís Ferrer, veu; Koko de Murga, veu i acordió diatònic; Enric Ferrer, veu, flauta travessera, trombó i fiscorn; Jordi Garcia, guitarres i tres cubà; Ricard Vives, baix, i Carlos Pons, percussió– estarà reforçada amb l’experimentat i versàtil guitarrista Jordi Carles, que els acompanyarà en tota la gira de Desperta, i dues de les col·laboradores del disc: la violoncel·lista Anna Caner ( Northern Cellos ), que toca a la cançó que obre el disc i li dona títol, i la violinista Tamara Caño (Orthemis), que ho fa a la cançó Montevideo, una versió de la formació uruguaiana Agarrate Catalina. En aquesta cançó també sonen les veus de la coral palafrugellenca Nit de Juny.
En el disc, hi ha altres tres versions: Tú si sabes quererme, de la mexicana Natalia Lafourcade; Els teus ulls glaucs, tot un clàssic del repertori de Glaucs, i El meu poble, de Txarango. “Si un coneix el bagatge d’Els Cremats, sabrà que són proclius a fer versions de cançons d’artistes d’arreu que per una cosa o altra els han fascinat”, argumenten en la presentació d’aquest disc, que també inclou dues havaneres, convenientment portades al seu terreny: La perla de Cuba, d’autoria desconeguda, i Busca’m a l’Empordà, d’Antoni Mas i Carles Casanovas. Els temes propis tracten “temàtiques universals”, com ara la reivindicació del pensament lliure (Desperta), les contradiccions de la nostra societat (Horitzó d’esdeveniments), la pèrdua de l’amor (L’amor jugava a perdre’s, a partir d’un poema de Martí i Pol) i, en un àmbit més local, la seva fascinació per “un art molt empordanès” ( Collonar ). “Collonar és el sisè sentit que tenim els empordanesos i que només fem servir amb gent que estimem i que tenen sentit de l’humor”, aclareix en Narcís. Gravat als estudis Ground per Jaume Figueres i mesclat per Jordi Mora, Desperta és un disc “amb un so acústic que té molts registres i textures, i que ens agrada definir com orgànic”. Es podrà comprovar dissabte a Palafrugell, on el grup tocarà al mig d’una escenografia creada per Agustí Fernández.