Teatre

Crítica

dansa

Ballar el buit

Cesc Gelabert té una capacitat increïble de passar-ho tot pel tamís de la coreografia. A Escrit en l’aire s’atreveix amb la prosa enigmàtica, un punt absurda, de Valère Novarina. El resultat torna a ser una sorpresa ben fresca. L’obra es va estrenar al Grec del 2016 (va endur-se una pila de reconeixements del jurat de dansa dels Premis de la Crítica) i ara fa una breu i merescuda estada al Lliure de Gràcia. Gelabert, mestre en marcar línies infinites amb els seus braços, balla el buit. I integra la paraula dita a la ballada i el mot juganer constant.

La fredor de la dansa contemporània queda molt lluny d’aquest feix de llum amb el qual arrenca i acaba Escrit en l’aire. L’expressivitat de Cesc Gelabert evoca l’Albert Vidal, entre mim i transcendental. On excel·leix és amb el flirteig amb el buit. Perquè juga amb elements geomètrics per trencar-los la cintura (amb un dribling del millor davanter, només cal recordar Foot-ball). El text seleccionat de Valère Novarina evoca l’espai i més tard l’individu. És a partir del tercer quadre que hi entra el verb, l’acció. El coreògraf no té reptes impossibles. S’ha atrevit a ballar amb el kabuki (Ki, 2010). També a convertir la sardana, tan vertical, en una peça interpretada arrossegant-se (Una muntanya al teu voltant, 2011). Sap canviar la perspectiva, trencant el codi. Ara, a sobre, s’ha dotat d’una nova màscara, la teatral, amb la qual els reflexos es multipliquen encara més.

Cesc Gelabert va recordar, en l’estrena a Gràcia, emocionat, la complicitat amb el director Moisès Maicas, amb el qual va cuinar la peça i que va morir fa pocs mesos. Recuperar-la sense ell ha estat percebre un altre buit molt més profund que el físic.

Escrit en l’aire
Text: Valère Novarina
Director: Moisès Maicas
Coreografia i intèrpret: Cesc Gelabert
dimarts, 7 de novembre (fins a l’11) al Lliure de Gràcia.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic