Teatre

Crítica

teatre

La profunditat de Pou, el capità Ahab

La decadència del capità Ahab és absorbent. El personatge de la novel·la de Herman Melville, vist per la dramatúrgia de Juan Cavestany i interpretat per Josep Maria Pou, viu dins d’un remolí del qual no sembla voler sortir. I amb ell, arrossega el vaixell i tota la tripulació.

Pou és el capità Ahab. Evoca la desesperació d’aquell rei Lear que Pou va construir amb Bieito (Romea, 2004). O d’una lucidesa cínica a Su seguro servidor, Orson Welles (Romea, 2008). Ahab és un personatge mític, que brilla als ulls dels altres (el respecten i veneren) però que ell només vol reconèixer un adversari d’una blancor insultant. L’actor, amb la seva envergadura i una veu ronca, que sembla que aspiri l’aire en comptes d’expulsar-lo, segella un personatge enmig d’un remolí obsessiu. La dramatúrgia completa Ahab amb dos antagonistes (els actors Jacob Torres i Oscar Kapoya) que personifiquen els diferents membres de la tripulació: són tant els que protagonitzen la novel·la de Melville com els que no passarien de ser una comparsa de fons. La il·luminació és austera en el vessant frontal: es desplega més pels laterals, reforçant la penombra del pensament d’Ahab. L’espai juga amb una nuesa escènica habitual en els treballs d’Andrés Lima (com aquella Medea, que es va poder veure al Teatre Lliure). Amb quasi res es construeix una travessia agònica. Fins que arriba el moment de la caça de Moby Dick. Aquest moment culminant demanava un desplegament escènic, un gir a l’escena que, sense ser efectista, traslladés l’aventura al davant dels ulls dels espectadors. I, amb quasi res, en treu rèdit.

Pou és aquell Ahab que sap que va a la deriva. Que necessita acabar lligat amb el mite que l’ha fet embogir. I que el converteix en una icona romàntica poderosa. El treball de Pou, dolorós, amb la seva pota artificial trasllada a aquestes feixugues coordenades.

Moby Dick
Adaptació: Juan Cavestany
Director: Andrés Lima
Intèrprets: Josep Maria Pou, Jacob Torres i Oscar Kapoya
divendres, 2 de febrer (fins al...), al Teatre Goya.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Mario, Llull i el manuscrit Voynich

Liliana Torres
Directora de cinema

“Les mamíferes no tenim l’instint de ser mares”

Barcelona
Crítica

Les tres vides d’una cantant llegendària

ARTS EN VIU

Una funambulista creuarà la plaça MargaridaXirgu per inaugurar el Circ d’Ara Mateix

BARCELONA

Cines que no són ‘només un cinema’

Barcelona

El cinema comercial no remunta

Barcelona

El cinema (d'autor) es fa veure

Barcelona / Los Angeles
Cinema

Belén Rueda i J.A. Bayona animen la recta final del BCN Film Fest

Barcelona
‘thriller’

Un altre líder suec pacifista amb un final tràgic