Cultura

Crítica

teatre

Vacuna del consumisme gratuït

Hi ha obres de teatre que serveixen d’antídot social (en una pneumònia cal reforçar les defenses amb medicament) i altres que són vacunes (ensenyen el cos a lluiar contra la malaltia). Morpheo 115 funciona com el segon cas: en comptes de fer una barricada en contra del capitalisme, se serveix de les seves armes per evidenciar el perill de perdre la llibertat creativa. Guillem Gefaell, ànima de Kolmanskop i que ja havia estat un dels puntals del desaparegut Projecte Nisu, és el dramaturg i alhora personatge que es veu imbuït per la seducció de la publicitat, Morpheo 115 juga al món dels somnis. Als dels viatges nocturns surrealistes i als dels desitjos. Amb una posada en escena en clau de thriller, una mena de James Bond baixa al seu infern procurant retrobar la seva història i mirant de mantenir-la tot i els persuasius cants de sirena de les dues noies Bond seduint-lo amb els seus balls sinuosos, insinuants. El capitalisme és magnètic: des de la caiguda del Mur de Berlín (que va suposar la fi del comunisme més autoritari i la fi de la Guerra Freda amenaçant) el paradigma Est-Oest va desaparèixer. Ara, el capitalisme és aquell nou déu que la majoria té com a referència i que dificulta les altres opcions més solidàries.

La proposta fuig del realisme. Amb contrallums, un escenari folrat de capes de plàstic que tanca els actors en espais molt reduïts, imagina un film d’agents secrets. El cas d’un home que li esborren la memòria, tot i que ell va recuperant parts del passat i fent-ne un trencaclosques apedaçat. La publicitat ha aplacat la creació, ja és impossible la idea pura, l’acció generosa i desinteressada en aquest escenari. Morpheo115 inocula una imprescindible vacuna de lucidesa.

Morpheo 115
Dramatúrgia: Guillem Gefaell
Divendres, 15 de juny (fins al 29) al Tantarantana Teatre


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Festival de Sant Sebastià

Robar i robar

sant Sebastià

La Porta de l’Infern, oberta de nou

Joan Miquel Oliver
Músic

“Tinc la sensació de ser un nen i estar descobrint el món”

BARCELONA

Contra l’abús de poder

bARCELONA

Damià Escuder, l’utòpic

Girona

Un país de llegendes

girona
Pròxim capítol:80. La verge segrestada (Santuari de Núria, Queralbs)

La vila saquejada

PALAFRUGELL
Crítica
teatre

De línia clara

Sarrià obrirà la vil·la romana del Pla de l’Horta al públic

SARRIÀ DE TER