Art

VINYET PANYELLA

ESCRIPTORA, POETA, ESTUDIOSA DE L’ART I CURADORA D’EXPOSICIONS

“Obviar els professionals és molt nociu per als museus”

Set anys després, ha deixat la direcció dels museus de Sitges. S’ha jubilat, però no s’atura. “Recerca, poesia, escriptura i art. Aquesta barreja soc jo. I ho seré fins al final.”

Final d’etapa als museus de Sitges.
Final dur motivat per la jubilació forçada. No tinc res en contra de l’edat límit, però hauria volgut fer un traspàs endreçat i el règim de la Diputació no m’ho ha permès. Dirigir un museu no és el mateix que vigilar un magatzem de cargols. És molt bèstia que el dia que fas els anys te n’hagis d’anar a casa sense poder tancar els projectes engegats (pressupost, programació...). Que, fent un tour de force els últims dies, estan tots fets. Aquesta administració ha sigut molt irresponsable.
Ha marxat sense que s’hagi nomenat substitut. Es convocarà un concurs públic i obert?
L’alcalde de Sitges, que és el vicepresident del Consorci del Patrimoni de Sitges, va demanar la meva continuïtat com a mínim fins al final d’aquesta legislatura. Se li va dir amb una gran prepotència que la Diputació ja tenia mitjans per no deixar el lloc descobert. Comptat i debatut, el dia 24 no se sabia qui signaria les nòmines. El mateix 24 es va nomenar en funcions i per dos mesos una persona de l’equip (Pere Izquierdo). El concurs està per veure. I, sobretot, el tipus de concurs.
Com creu que hauria de ser?
D’entrada, s’hauria de separar d’una vegada per totes la direcció i la gerència. Soc absolutament contrària a les designacions de confiança, perquè és una rèmora antiquada i feudal. Les estructures culturals s’han d’obrir als professionals amb experiència i coneixement. La desprofessionalització i la politització són l’inici de la decadència. I aquí al nostre país hi ha administracions, sobretot la Diputació, que el que fan és treballar en una mena de circuit tancat on això em toca a mi i això et toca a tu. Això és molt nociu. Quan van convocar la meva plaça, vaig pressionar perquè fos oberta. Em van dir que no tocava. Com serà ara la convocatòria? No ho sé, només sé com ha sigut la del Museu Marítim: un autèntic desastre.
I l’associació de museòlegs no hi tindria alguna cosa a dir?
S’hauria de quadrar, i no ho fa. Soc molt crítica amb el paper que està fent. Hi són només per fer manuals i excursions?
Quan va assumir la direcció, va trobar un panorama desolador: museus tancats, una crisi de cavall...
Va ser un no viure durant tres anys. L’únic suport que tenia era el de l’Ajuntament i el de la plantilla del museu. Tots vèiem que allò s’havia de redreçar perquè s’havia fet un projecte molt mal plantejat. Els museus queien físicament. Però amb aquell projecte no anàvem enlloc. Era insostenible de dalt a baix. I ens vam arremangar. Ara, vist a pilota passada, em sembla que vam aconseguir un impossible. Estic molt contenta d’haver-hi donat el tomb. I el to.
Des de Sitges, però també des d’altres plataformes, sempre ha reivindicat una mirada més ampla a la història de l’art català. Aniran per aquí els seus futurs projectes?
N’hi ha un que deixo fet i que hem liderat des de Sitges que em fa molta il·lusió. És una exposició sobre els realismes d’entreguerres a Catalunya que miren a Europa, una coproducció, la primera, de la Xarxa de Museus d’Art que s’obrirà a l’estiu i que compartim amb els museus d’Olot i de Valls. És un aspecte que no ha estat pràcticament plantejat per la historiografia.
M’imagino que persistirà en un dels seus grans camps d’estudi: el noucentisme, que es continua veient amb molts recels.
Després de l’exposició amb una visió global del moviment que es va fer el 1994, ja no se n’ha fet cap més, mentre que de modernisme ha sigut un no parar. És un període a recuperar. Tinc dos projectes en marxa: el catàleg raonat de Sunyer i la meva tesi, sobre les segones ciutats. Abans, però, he d’enllestir un llibre del Palau de Maricel i un altre de Rusiñol a Girona, amb la beca que em va concedir la Fundació Valvi. Ah, i també acabo de fer la nova guia del Cau Ferrat, del qual, per cert, a la tardor celebrarem els 125 anys de la processó dels Grecos.
Tindrà moments per a la poesia?
He anat escrivint, poc, perquè la gestió et devora. Tinc un poemari a mitges i un llibre de prosa poètica que s’està gestant. I la meva primera novel·la, que vaig començar l’estiu passat, una història d’amor, guerra i postguerra.
No pararà.
El meu model és el pare Batllori, que va morir, als 93 anys, just quan va acabar el Diplomatari Borja. He pogut treballar sempre del que m’agrada i, com diu, l’Edith Piaf, je ne regrette rien. I així vull fer-ho fins al final, amb el desig de deixar llavors que altres faran créixer. No tinc la síndrome de la propietat del coneixement, no.
Reprendrà la seva carrera política [va ser diputada al Parlament del 1996 al 1999]?
No!


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Ramon Coll
Arqueòleg. Autor d’ ‘El santuari ibèric de la cova de les Encantades del Montcabrer’

“La cova de les Encantades és l’únic santuari dels laietans”

PREMIÀ DE MAR
MÚSICA

Documenten les intèrprets no vocalistes de les formacions de ball dels anys 30

GIRONA

Un concurs de curtmetratges amb mòbil al festival de cinema de Blanes

blanes
patrimoni

Distinció europea per a l’Hort Petit del monestir Pedralbes

barcelona
llengua

Plataforma per la Llengua homenatjarà els seus socis en els onzens premis Martí Gasull

barcelona
PATRIMONI

Enllestida amb èxit la fosa de la nova campana ‘Carme’ de Mataró

MATARÓ
Crònica

Guillem Gisbert, la primera masurca

música

‘Eufòria’ torna al palau Sant Jordi el 30 de juny amb un doble concert

Barcelona
música

Lluís Figueras & The Demons estrena el videoclip de ‘Lagarto Lagarto’

girona