Cultura

Crítica

teatre

Codi en procés

Utzet debuta a la comèdia amb un text fantasiós de Pirandello

Ferran Utzet ha triat una peça molt estranya per estrenar-se en la comèdia. La vis còmica dels dos intèrprets l’ha vençut. L’obra parteix d’un embolic que podria signar en Pere Calders (un home ho deixa tot obsessionat per descobrir que tothom es fa una concepció d’ell mateix en la qual no es reconeix) i que té una arrencada ben divertida, certament. El plantejament, absolutament central (un fet insòlit a la Biblioteca) permet com, a la narració de Marc Rodríguez, Laura Aubert es vesteix de la resta dels personatges amb una caricatura ben estrafolària. Hi ha una representació quasi mimètica dels fets que es narren, com quan un es mira el mirall, que sempre s’hi veu reflectit. En aquesta part, la peça roda pendent avall alegrement, a partir del drama del dissortat Vitangelo Moscarda. La roda perd l’equilibri quan el banquer vol despendre’s del seu reflex del mirall, vol reconèixer-se d’alguna manera (no sap qui és). Arrenca la part més parateatral i de redefinició dels conceptes. És un passatge un punt més enrevessat (que no inaccessible) que obliga a abaixar la velocitat. Però l’ànsia d’agradar porta els intèrprets a posar intermitentment personatges en clau paròdica. És una fórmula que no barreja prou bé, lamentablement i que trenca el to fantàstic i despreocupat caldersià que hi havia plantejat.

El repte de l’home de ser algú (sense necessitat de triomfar però sí de saber-se un mateix) és un drama filosòfic ben còmic. Les plantes no tenen aquest dilema (que se sàpiga). L'altre director de La Perla29, Oriol Broggi, un mestre en adaptacions, juga al fet que els actors s’intercalin rèpliques d’un mateix personatge, a mitja frase. No li cal res més que un vestit neutre. Posar forma i veu, com proposa Utzet en aquesta obra,  pot ser divertit però trenca la màgia de la literalitat. El codi no reïx aquest cop.

Un, ningú, cent mil
Autor: Luigi Pirandello
Director: Ferran Utzet
Intèrprets: Laura Aubert i Marc Rodríguez
Dimarts,14 de maig (fins al 19) a la Biblioteca de Catalunya.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Una òpera feminista i contemporània

Barcelona

Hollywood el 1969

Canes
JORDI BONET
ARQUITECTE. VA DIRIGIR LES OBRES DE LA SAGRADA FAMÍLIA DURANT 26 ANYS (1985-2012)

“Als catalans la cultura és el que ens ha fet irreductibles”

BARCELONA

Comptes poc clars al PEN Català

Barcelona

Fer un teatre seriat

BARCELONA

Un Bertrana àgil

Girona

Xerrada amb El Petit de Cal Eril a CaixaForum

girona
ArT

La Fundació Dalí difon una ‘guia secreta’ a la xarxa

Literatura

Gerbrand Bakker, convidat d’honor d’Indilletres