«Takatalaniyt, tutlayt ax ismann»
La Plataforma per la Llengua llegeix el manifest «El català, llengua comuna» en amazic
La Plataforma per la Llengua té clar quin és el seu rumb: buscar complicitat amb els immigrats més que mirar-los com a adversaris lingüístics. Per això, van muntar la festa de Sant Jordi amb un estol d'entitats de cultures foranes. Ahir van repetir a la plaça universitat per segon cop. Sembla que després de patir estretors a la plaça de Catalunya i el buit al costat de l'estàtua de Colom, han trobat l'espai idoni. Sigui on sigui és clar el clam: «Català, llengua d'acollida.»
Jordi Martínez i Lina Forero van donar la benvinguda al grapat d'espectadors que es distreia alternant l'espai de rebuda, de les entitats col·laboradores i, encara, en el joc de definicions que realitzaven parelles lingüístiques. Quan va començar la música, el gros del públic es va atansar a l'escenari: primer, una desena de nenes. Al cap de poc, s'amuntegaven una corrua indeterminada de persones de variada edat i procedència. La rotllana es feia més i més compacta. I volaven globus amb la frase «Encomana el català». Va obrir el foc Macedònia, que presentava temes del seu darrer disc M'agrada (l'anterior actuació a Barcelona va ser pel cap d'any infantil al Poliorama). Ahir, es van deixar anar amb temes molt més quotidians d'escoles, de pares, amics i veus interiors. Les cinc noies de Macedònia van compartir escenari amb la coral d'una cinquantena de veus de Voces y Música para la Integración. Aquesta va ser la pauta d'una vetllada que també preveia la rumba amaziga, les danses iberoamericanes amb membres de Taller de Músics i la presentació del muntatge Detotarrel, que revisava la partitura de l'any passat. A les nou del vespre la pluja va fer aturar el concert. Vint minuts després, s'anul·lava el concert final de Pirat's Sound Sistema.
Un passaport lúdic escolar
La Plataforma per la Llengua va presentar ahir per primer cop en una escola les activitats adreçades a la dignificació de totes les llengües dels nouvinguts i que se'ls convida a aprendre el català per a la plena integració. Ho va fer a l'IES Ferran Sunyer, de Sant Antoni, de Barcelona. En aquest centre, es parlen fins a 23 llengües diferents: el català és la materna en el 43,4% i el 40,5% tenen el castellà de llengua original. Els seus alumnes parlen a casa també l'àrab, l'urdú, el serbocroat, croat, l'italià, el tagalog, l'hongarès, l'alemany, l'anglès, el bengalí, el francès, el portuguès, el siri, l'islandès, el gallec, el rus, el xinès cantonès, el panjabi, el romanès, el quítxua, el xinès, l'amazic i la llengua de signes.
Durant tot el matí, l'entitat els va organitzar tallers de xapes, estels, i, potser el més interactiu, el de passaport. Voluntaris de la Plataforma van escriure en urdú, àrab, risi xinès el nom de cada alumne. Ells havien de completar la fitxa amb el nombre de parlants de cada una d'aquestes llengües i en quins països es parla. Segons fonts de la Plataforma, l'escola va apuntar-se de seguida a l'activitat (l'any passat la feien oberta a tothom) perquè coincidia amb els objectius del centre educatiu. La canalla, ben guarnida amb una bossa d'Abacus de regal, va disfrutar de valent.