Arts escèniques

Crònica

teatre

Manual per revolucionar el codi

El Teatre Lliure va tancar diumenge el segon cicle Katharsis, provant de trencar les convencions teatrals de representació provant de tancar-les en el format de conferència magistral. Serveixi de manual aquestes preguntes, després de veure alguns dels seus espectacles (I un epíleg final.)

1) Nous cossos exploren la metàfora? Alexandra Laudo (Com observar un cel nocturn) il·lustra alguns conflictes sobre l’astronomia servint-se de tres ballarines de gimnàstica rítmica. Núria Guiu vincula ioga i dance cover sense filtres. David Espinosa se serveix d’un esquelet (diferent del propi) com a speaker a Conferència espectacular, en què fa repàs de la seva trajectòria d’espectador i artista, repetint el joc dels últims treballs amb manipulació de ninots de joguines extretes dels Encants.

2) És bo buscar ressorts en altres disciplines? Katharsis ha volgut que Fundació Eina desenvolupi un dispositiu a escena (Antropologies de la caixa negra). Si és fèrtil la fusió, també és convenient una mirada externa que els ajudés a modular i posar l’espectador en un lloc d’interès.

3) Matar la trama; proposar un viatge que eviti la quotidianitat. Adriano Galante (Entrar a vivir) es despreocupa de la física terrenal. Ell és tot aire, volat. Viatja i reparteix bitllets de vol, procurant que l’espectador no es quedi a terra.

4) Cal renegar del passat? Àlex Rigola va obrir un cicle específic als teatres dels marges amb Radicals Lliure. Espinosa era un habitual (per bé que amb peces performatives, abans que provés la manipulació de figures a escala a Mi gran obra). Katharsis podria ser Radicals Lliure i ningú s’hi exclamaria. La tradició no està barallada amb la innovació.

Epíleg: el Lliure ha tensat les conferències escenificades com a experimentació. Però aquest mes de febrer programa la trilogia d’Azkona & Toloza que subverteixen tots aquests codis des que, com a mínim, van estrenar Extraños mares arden, el 2016. Facin un ús responsable d’aquestes instruccions. No s’admeten devolucions, ni tampoc reclamacions. El codi binari és més creatiu fent moviments dels cavalls als escacs.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Cultura

Personatges de tres obres de Guimerà a la façana de la Casa Mural del Vendrell

El Vendrell
figueres

Dibuixos del Dalí adolescent per commemorar els 120 anys del seu naixement

FIGUERES
lletres

Núria Cadenes, Jordi Masó i Maria Mercè Roca, finalistes del Llibreter

barcelona
ART

Les Bernardes ofereix una mirada a la cultura africana

Salt
cinema

DocsBarcelona, documentals que destrueixen els estereotips

barcelona
cinema

Una nova generació de simis regna al planeta Terra

Barcelona
Patricia López Arnaiz
Actriu

“Deixar les víctimes soles és una forma d’agressió”

Barcelona
Mireia Freixa
Historiadora de l’art

“El patrimoni només es preservarà si la gent se l’estima”

Terrassa
HISTÒRIA

Isabel Vila, la primera sindicalista i pionera de l’educació femenina

Girona