Cultura

Crítica

teatre

Tatuatges

Un disc de vinil grava la música als solcs. La vida dels presidiaris de Texas, carn dels treballs forçats, era sobreviure a les rases que els obligaven a fer. Aquells solcs són com tatuatges que encara tenen impresos els descendents de l’esclavisme. The B-Side és un viatge senzill i directe al món tenebrós de la impunitat dels privilegis blancs. La companyia treu la pols amb una camussa i deixa que el disc agafi volum a partir dels cossos de tres actors i una càmera subtil que projecta passat i present. Ho fan amb molta subtilesa, limitant al màxim el material.

La companyia nord-americana, que devia ser de les primeres a incorporar l’emissió d’imatges en l’escena (Hamlet, Grec 2006), ara és molt més fina. Han recuperat pes els actors i el que viuen (cantant-ho i compartint-ho). L’escena es trasllada a l’estudi d’un dels intèrprets a Nova York, amb els seus discos, la finestra per on contempla el dia a dia mentre deu reposar la música amb auriculars... Tot és simple, directe, sense massa ambigüitats, des de la veritat escènica, aprofitant les coincidències de la vida per fer-ho brillar en escena.

Sense pràcticament debat, només compartir el plaer d’escoltar i de cantar en grup (com a la presó) l’ambient evoca altres moments de la literatura com les trobades de jazz amb el Club de la Serpiente de Rayuela, de Cortázar, per exemple. Si el jazz es desviu en les catàstrofes dels baixos fons, les cançons de treball traslladen a situacions d’injustícia arbitrària, de treballs que devien substituir l’esclavisme de dècades enrere en uns estats de l’Amèrica del Sud, principalment. Només puntualment, s’afegeixen com si fossin peus de pàgina en el llibre que també va editar Bruce Jackson, el mateix que va anar gravant les cançons i les converses als anys seixanta en un disc.

Sense necessitar cap representació, només sentir en la veu que reprodueixen, fins i tot la tos accidental gravada al disc, passen per la imaginació de l’espectador les escenes del capatàs dalt del cavall imposant la seva llei. Només el cant els alliberava. És la cançó el que ha permès mantenir viu el seu record i fer-lo ressonar ara que el Black Lives Matter torna a ser cap de pancarta de manifestació a Amèrica. No s’hi fa ni una sola referència; no cal, seria massa evident.The Wooster Group fa atractiu el que podria ser ensopit.

The B-Side
Cia. The Wooster Group
Teatre Lliure de Montjuïc. 14 de juliol. Festival Grec


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Mirador

I Plensa va dir no a la Sagrada Família

La Fundació La Caixa obrirà un nou CaixaForum, ara a Màlaga

barcelona

Més difusió per als artistes de barris poc visitats de Barcelona

barcelona
CULTURA

L’humor del Festimams arriba a la setena edició

GIRONA

El món poètic de Plensa dialoga amb Gaudí

barcelona

Guxens firma un documental ambientat al Delta de l’Ebre

barcelona

Prop de 700 professionals del teatre infantil i juvenil donen l’impuls estratègic a la Mostra d’Igualada

igualada
MÚSICA

Cartell de luxe en el Festival Espurnes de Llagostera

LLAGOSTERA

Els premis Serra d’Or reconeixen Xènia Dyakonova i Vicenç Pagès

BARCELONA