Arts escèniques

Crítica

teatre

Cinema frontó

El muntatge desaprofita el submon suggeridor dels acomodadors

Aquesta lectura volgudament austera d’El cine (tot i la seva escenografia realista) evidencia que el cinema és pla com ho és la pantalla, davant la profunditat que atorguen les arts en viu, representades sempre de bell nou. Un cine buit té un aire espectral com un frontó abandonat. Ningú escolta, ningú es commou. Per fer que no passi res en una obra de teatre cal, paradoxalment, molta més feina: les pauses no són buits morts, sinó que haurien de ser pous on rescatar la intrahistòria.

El submon dels acomodadors té un batec suggeridor que no brilla a El cine. Annie Baker fa un paral·lelisme interessant en la crisi d’un cinema de 35 mm davant el tsunami del cinema digital i la desorientació d’uns joves que no saben sortir del sot. La feina fosca és un reflex de la seva actitud. Marília Samper juga, excessivament, amb la quotidianitat més grisa: amants del cinema que es dediquen a netejar les sales de crispetes i a desaprofitar les apassionants nits juvenils en una feina que s’ha convertit en rutinària.

La trama, en realitat, no arrenca fins al final de la primera part, en què es van descobrint els traumes de cada personatge. És un triangle no correspost: cadascú estima la persona equivocada i això suma una nova frustració. El bucle arrossega els treballadors també amb la compra de la sala i la seva remodelació: canvien els llums d’un groc gastat i nostàlgic a un blau elèctric futurista, sense ni repintar les portes. Algunes de les butaques (que venen del vell Texas, per cert) continuen llardoses. El projector és digital, però la dinàmica continua sent decadent. Si algú crida a l’abisme, no rep cap ressò per resposta.

El cine
Autoria: Annie Baker
Direcció: Marília Samper
Intèrprets: Sara Diego Boladeras, David Marcé Tarradas, Roger Torns Baltà i Ton Vieira Poblet
Dimecres, 29 de novembre (fins al 17 de desembre) al Teatre Lliure de Gràcia


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

CULTURA

Reus celebrarà la Fira Trapezi de circ del 8 al 12 de maig

reus
PATRIMONI

Descobreixen en sarcòfags de Santes Creus les restes intactes de nobles medievals

AIGUAMÚRCIA
Literatura

El Mot celebra 10 anys oferint al web els vídeos dels 375 autors que hi han passat

olot / girona
Cultura

La Fundació Orfeó Lleidatà transforma els concerts de música clàssica

Lleida
cinema

Isaki Lacuesta inaugurarà el D’A 2024 amb el seu nou film ‘Segundo premio’

barcelona
Caiguda lliure

Rafael Benet i els papers perduts de Tossa

MÚSICA

La Fúmiga: “La música de carrer és el que més vertebra el País Valencià”

BARCELONA
Cultura

Juana Bacallao, la llegendària estrella del cabaret a Cuba

MÚSICA

Mazoni s’acomiada dels escenaris al Festival Empremtes

BARCELONA