cultura

la CRÒNICA

Brillants ‘arreplegats'

Ho va dir Fèlix Brunet, mag i presentador en funcions, per introduir la festa de cloenda del VI Festival Pepe Sales, la nit de dimarts a l'auditori de La Mercè de Girona: “Algú em va dir per internet que al Pepe Sales només hi participem els quatre arreplegats de La Penyora. La qüestió és que, mentre que altres festivals han caigut per la crisi, el Pepe Sales continua endavant, perquè el motor d'aquest festival és la il·lusió que hi aporta tothom i, especialment, Consol Ribas i Lluís Llamas.” Té molta raó el mag: la singularitat i el secret de l'èxit del Pepe Sales és justament la generositat i l'entrega absoluta d'un bon grapat d'artistes que s'ofereixen per reinterpretar i donar a conèixer l'obra poètica d'un autor, en aquest cas una autora, cubana, nonagenària, vitalista, irreductible i excelsa: Carilda Oliver Labra.

La també cubana María Elena Espinosa va ser la copresentadora de l'acte, que, una vegada més, va omplir completament l'auditori de La Mercè i va deixar gent fora, voltant per la barra exterior i pel claustre, reconvertit en singular pati cubà amb altars sacres i profans a la musa Carilda. La majoria sabíem –gràcies al Pepe Sales, tot s'ha de dir– que un poema de Carilda, Me desordeno, amor, me desordeno, no pot faltar en les millors antologies de poesia eròtica. “Carilda no escriu només poesia eròtica. També ha escrit poesia social, per als amics, per a la família... De fet, la seva poesia és molt teatral, perquè sempre dialoga amb algú”, va explicar Espinosa.

La vintena d'actuacions repartides al llarg de tres hores van mostrar que la poesia de Carilda pot ser molt teatral, d'una manera més còmica, com ho van fer Marcel Tomàs (Cascai) i Andrea Zayas, o amb la passió que hi van transmetre Mentidera, la cubana Amparo Parra o Pep Cruz, quan va recitar un poema de Carilda abans de convertir-se en Hemingway en la breu representació d'una de les escenes tòrrides més famoses de la biografia llegendària de la poeta cubana.

Però la poesia de Carilda també s'entén bé amb la dansa, amb el flamenc, amb el violoncel de Josep Bassal i amb les guitarres de Tom Hagan, Praga i Jaume Pla (Mazoni), fins i tot amb el hip-hop i el reggae del nigerià Prince Osito i el cubà Doctor Matanzas, que és òbviament matancero, com Carilda. Tot plegat, presentat com sempre amb un excel·lent muntatge escènic i visual, amb més imaginació que recursos, com correspon a aquest nou món en què ens ha tocat viure. Quatre arreplegats? En tot cas, són molts més i brillen amb llum pròpia... i amb la de Carilda.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Crítica

Tradició, patrimoni i nova creació

art

El FAD es converteix en la Federació FAD

barcelona

Més de 90 originals aspiren al 57è Premi Bertrana de novel·la

Girona
convenció

La CatCon s’expandeix com l’Univers

vilanova i la geltrú
ROSES

La il·luminació del Castell de la Trinitat rep un primer premi en els (D)arc Awards

ROSES

L’edició integral de Kavafis, el poeta de l’amor sensual

Empúries
LLENGUA

Joan Vall: “La llengua es defensa a les urnes”

BARCELONA
cultura

Jusèp Boya, Gemma Carbó i Rosa Lluch Bramon seran els experts que assessoraran el procés per escollir el nou director del Muhba

barcelona
LLIBRES

Litterarum dedicarà la propera fira a reivindicar l’art com a teràpia

BARCELONA