cultura

Piulades i roses 2.0

Els escriptors han començat a fer servir Twitter per anunciar on estaran signant llibres

La immediatesa facilitada per les noves tecnologies ja està irreversiblement instal·lada entre nosaltres; les relacions personals, la transmissió d'informació i el curs dels esdeveniments de la vida quotidiana s'han vist alterats per l'omnipresència de la telefonia mòbil fins a extrems inimaginables no fa pas tant. Així, si fa un temps ja es va començar a tenir un senyal d'alerta amb el col·lapse de les línies telefòniques pels SMS de felicitacions de Cap d'Any, en un dia com el d'ahir les felicitacions enviades a través de Whatsapp van ser habituals.

Les xarxes socials han esdevingut un termòmetre de la nostra societat, que s'està acostumant a transmetre en directe el seu dia a dia i a interactuar amb motiu de grans esdeveniments esportius, programes de televisió, etc. Facebook i la xarxa fotogràfica Instagram es van omplir en aquesta diada de roses, llibres i bons desitjos. Però, sens dubte, la immediatesa de Twitter i el fet d'estar basat en les paraules, en fan un terreny abonat per al dia de Sant Jordi.

Consells i concursos

Així, ja des de feia dies, les recomanacions literàries corrien per la xarxa, amb suggeriments de llibres per comprar i regalar. Els perfils adreçats a aglutinar la gent aficionada a llegir i escriure són freqüents, així que no és estrany que a través de Twitter s'hagin fomentat concursos de contes i microrelats.

L'enginy dels usuaris ha fet que es creés una emoticona específica per a la rosa, @}--'-,--, que s'ha inclòs en algunes piulades a manera d'obsequi virtual. Moltes piulades s'han agrupat emparades per hashtags creats per a l'ocasió, com ara #persantjordirecomano, #SantJordi, #SantJordi2013 i #FeliçSantJordi.

I, en aquest sentit, és destacable l'èxit del hashtag #salvemelsmots, vinculat a la iniciativa d'El Punt Avui Salvem els mots, adreçada a reivindicar paraules catalanes en perill de caure en desús. Durant una bona part del dia d'ahir, el hashtag va estar en segon lloc en la llista de temes del dia de tot l'Estat espanyol, i fins i tot va arribar a encapçalar aquesta llista durant una estona, a primera hora de la tarda, amb les propostes dels piuladors catalans sobre les paraules que salvarien. I si, a Catalunya, Sant Jordi és el veritable Dia dels Enamorats, és lògic que ahir sovintegessin també els missatges i les declaracions d'amor més o menys encriptats. Les reivindicacions polítiques al voltant del dret a decidir i la llengua catalana també van estar a l'ordre del dia.

Si uns dels grans protagonistes de la diada són els escriptors, la seva presència a Twitter també va ser remarcable amb matisos: massa enfeinats estan signant llibres i desplaçant-se d'una parada a l'altra per invertir un temps excessiu piulant. Però no hi va faltar qui va aprofitar alguna pausa per compartir amb els seus seguidors algun aspecte –en forma de piulada o de fotografia– explicant com es viu la diada des de l'altra banda del taulell. Màrius Serra, per exemple, va penjar una fotografia de la primera signatura digital –en un Kindle– de la seva trajectòria, mentre que Marc Pastor –hiperactiu a la xarxa– va anar relatant anècdotes viscudes durant la jornada.

Però, sens dubte, una de les grans utilitats que ha trobat la gent que presenta llibres a Twitter és la de tenir una eina per anunciar on signaran els seus llibres, una via de comunicació immediata amb els seus lectors per informar d'on seran a cada hora. Pilar Rahola, Albert Espinosa, Martí Gironell i Jaume Barberà –alarmat en alguna piulada per les notícies que en alguna llibreria s'havia exhaurit S'ha acabat el bròquil– van ser alguns dels que van treure partit d'aquesta possibilitat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.