MARTA FELIP
ALCALDESSA DE FIGUERES
“S'ha convertit en un referent” L'Acústica més multitudinari, amb 95.000 espectadors
El festival va tancar ahir quatre dies de música que han tornat a omplir la ciutat
S'ha consolidat com un dels actes que més gent atrau i amb més retorn econòmic
LES XIFRES
Té un impacte econòmic d'entre 1,3 i 1,4 milions d'euros a la ciutat
El Festival Acústica de Figueres, amb més de 95.000 espectadors, ha fet el ple i un rècord històric d'assistència en la catorzena edició. Des de dijous passat, la capital empordanesa ha estat l'escenari de quaranta concerts, sis dels quals de pagament, que han assolit una ocupació mitjana del 90%. Els espectacles d'Els Amics de les Arts, Els Catarres, Mishima, Dover i Elèctrica Dharma han estat alguns dels més massius. El director del festival, Xavier Pascual, va assegurar ahir que l'increment de públic –5.000 espectadors més que l'any passat– està relacionat amb els canvis estructurals i amb l'augment del nombre de concerts programats.
La segona festa major
L'Acústica s'ha consolidat com un dels principals festivals musicals de Catalunya, amb un alt nivell artístic i amb una aposta clara per la música catalana. Però, a banda del vessant musical, en la qüestió social i econòmica ha esdevingut, sens dubte, una de les activitats que més gent atrau a la capital de l'Alt Empordà i que més impacte econòmic té. De fet, molts figuerencs ja la consideren la segona festa major de Figueres. Precisament, l'alcaldessa del municipi, Marta Felip, va assenyalar: “És la nostra festa d'estiu; tenim Santa Creu entre abril i maig, i tenim l'Acústica entre agost i setembre.”
Les xifres parlen per si mateixes. Segons l'estudi d'impacte econòmic que va fer l'Ajuntament l'any passat –el d'aquest any no estarà a punt fins d'aquí a unes setmanes–, l'Acústica va comportar un impacte econòmic d'1,3 milions a la ciutat, amb els 17,9 euros que cada assistent gasta de mitjana, mentre que les dades del 2013 que va oferir l'organització del festival donaven una suma similar, 1,4 milions. I la gran quantitat de públic ha fet que aquest any es replantegessin els escenaris per poder-hi encabir més gent.
Si ho comparem amb altres esdeveniments que l'Ajuntament ha quantificat en impacte econòmic, l'Acústica estaria en un nivell similar al que aporta el Festival del Circ, amb 1,2 milions. També cal recordar que les cinc principals fires de Figueres juntes (Dizaina, les Justes, la fira de l'1 de maig, la Mostra del Vi i Firavo) aporten a la ciutat 2,1 milions. El consistori defensa amb aquestes dades l'aportació que fa al festival de música en forma de subvenció, ja que en els últims anys també hi ha hagut veus crítiques per aquesta inversió de diners públics en un festival privat. Per cada euro que hi aporta l'Ajuntament, se'n retornen set a la ciutat, diu el govern.
Aquest impacte econòmic va directament cap a bars i restaurants, sobretot, i també cap a hotels, però indirectament també cap al comerç. “Aquests dies s'omple”, assegura l'alcaldessa. De fet, si un es passeja per l'entorn de la Rambla i la plaça Catalunya durant els dies de l'Acústica (i sobretot el cap de setmana), el formigueig de gent és constant, i els bars i restaurants estan plens a vessar.
En aquest sentit es pronuncia Carles Tubert, gerent de Comerç Figueres, associació que aglutina tant comerciants com hotelers i restauradors. Tubert reconeix que estan molt contents amb l'Acústica i amb aquest model de festa al centre de la ciutat. “Som molt partidaris de l'Acústica, ja que, perquè el comerç vagi bé, ha d'anar bé la destinació.” Comerç Figueres defensa que la vinculació del nom de la ciutat amb el festival és positiva tant per l'aparició en mitjans de comunicació com per l'assentament “en l'imaginari col·lectiu del públic potencial, en aquest cas el català”. I és que l'Acústica rep públic figuerenc, altempordanès i de les comarques gironines, però també de l'entorn de Barcelona.
Carles Tubert diferencia entre l'efecte que el festival té en els hotels, els bars i els restaurants –que és un impacte directe i a curt termini– i el que té sobre el comerç –que és indirecte–. “Sobre les botigues no hi ha un impacte directe molt important, però és favorable perquè l'Acústica fa que Figueres es posicioni”, i això té beneficis a mitjà termini.
Pel que fa a restaurants i bars, Tubert parla d'un “impacte directe espectacular, amb una demanda del 100% i remuntant taules”. En l'àmbit hoteler, en canvi, el gerent de Comerç Figueres assenyala que, tot i que l'Ajuntament parla de 700 pernoctacions el 2014, és complicat quantificar quanta gent arriba amb motiu de l'Acústica. “Segurament més gent es planteja venir per la programació musical, però és complicat de dir, perquè encara és temporada turística”, recorda. Quant a l'opinió veïnal, està sent molt acceptat tot i haver-hi concerts durant quatre dies al cor de la ciutat.