cultura

Crítica

cinema

Reivindicació del periodisme

Al començament de Spotlight, de Tom McCarthy, un dels periodistes de The Boston Globe afirma que “en l'època d'internet la informació es troba a tot arreu” i es pregunta “què n'hem fet de la fe en el periodisme?” La pregunta defineix la intencionalitat d'una ficció de denuncia que ens recorda que el periodisme pot jugar un paper clau dins la democràcia. En un moment en què la cacofonia de les opinions crea un gran soroll en les xarxes, Spotlight reivindica el periodisme d'investigació, una pràctica allunyada dels actuals interessos de les empreses mediàtiques. El punt de partida és l'escàndol generat a Boston quan es va descobrir que el cardenal Bernard Francis Law va encobrir l'existència d'una xarxa pedòfila.

En el cinema de ficció, la idea d'una investigació que ens porti al descobriment de secrets o de culpables és determinant. Spotlight és una pel·lícula d'investigació atípica en què l'espectacularitat i el misteri semblen haver-se posat de costat. Des del començament sabem quin és l'escàndol –la pedofília– i quins són els culpables –determinades comunitats de sacerdots de Boston–, però allò que ens interessa no es tant la resolució del cas sinó el procés d'investigació, el qual no és vist com un procés èpic sinó com el resultat d'una acurada tasca d'equip. Encara que els seus protagonistes hagin sigut tres superherois en altres ficcions –Michael Keaton, Marc Ruffalo i Liev Schrieber–, la seva conducta és la de simples periodistes que creuen en el seu ofici. El seu treball es mourà entre arxius, visites a determinades persones i discussions a l'interior de la redacció. Al llarg d'un any no escriuran ni una ratlla, aniran avançant a la recerca de les pistes que portin cap a la revelació de la veritat, de la qual sorgiran més d'un centenar d'articles polèmics. La manca d'espectacularitat de Spotlight es transforma en la seva principal virtut, però també és el seu principal defecte. En determinats moments sembla com si a la pel·lícula li faltés força, com si no acabés d'anar més enllà d'una certa formalitat narrativa que pot resultar massa opaca; en altres, aquesta manca d'èpica situa el film en una escala molt més humana, menys convencional i molt més rigorosa respecte a la visió interna del periodisme.

Spotlight
Director: Tom McCarthy.
EUA, 2015


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

EQUIPAMENTS

El Museu Pau Casals defensa a Portugal la seva nominació com a millor museu europeu

EL VENDRELL
CULTURA

Mor l’escriptor Paul Auster, un dels grans referents de la literatura nord-americana

cinema

Naomi Kawase, la germana japonesa de Lluís Miñarro

Barcelona
David Verdaguer
Actor

“Les persones no som planes, som polièdriques”

Barcelona
MÚSICA

Pérez Treviño desxifra en un llibre el ‘misteri’ del pianista Josep Colom

BARCELONA
cinema - drama

‘Thriller’ coreà amb segell femení basat en fets reals

cinema - drama / biografia

Maria Montessori, una pedagoga revolucionària

cinema - animació / comèdia

Garfield surt de la zona de confort de gat casolà

cinema - cinema bèl·lic

Russell Crowe rescata soldats a Filipines