Arts escèniques

Crítica

teatre

Una comèdia amb recepta d’escudella

Alberto Ramos és un autor de comèdies. Indubtable. En són una prova Només un anunci i Infecte, del 2014. Té un univers amb una situació paradoxal i li agrada veure com esclata a la vitrina d’un microscopi còmic. Va posant-hi contrast com qui tira ingredients al brou. Kafka va indagar sobre una transformació agònica a Metamorfosi. Ramos presenta el personatge (Goyo) ja en forma d’armadillo i deixa que siguin els pares i la germana els que mirin de trobar un nou equilibri de relacions entre ells. En realitat, és anecdòtic que s’hagi transformat en una bèstia amb cuirassa que fa una olor insuportable. La seva absència és el que es combat sense gaire esma. El pare és com el Barleby desganat.

Si a La casa del dolor la família espera que arribi el fill per celebrar un triomf professional, a Goyo, preparen un aniversari. Pep Garcia-Pascual (que va protagonitzar el Pep Talk, fent de Pep Guardiola, amb text del mateix autor) imagina un pis més aviat senzill, que juga amb el color salmó i rosa i un verd desgastat. En cada escena mouen la taula i el sofà, però, en realitat, no es modifica gaire el comportament de la família. Com si fos una petita gàbia en què els espectadors poden veure el patetisme d’un cuiner que insisteix en la gastronomia de sempre (l’escudella és un dels seus favorits). Amb una mare ensopida pels seus alumnes i per un fill passiu i una filla que ha fugit a Leverkusen amb un marit pesat,només per sortir d’aquell ambient claustrofòbic. S’estimen, però es fan mal. Hi ha un aire tòxic i poques ganes de sortir-ne. Potser perquè tenen por de caure en un parany pitjor. Hi podria haver profunditat en els personatges, que, al final, reboten rèpliques des d’una comicitat primària, que diverteix i distreu. A l’escudella li cal el xup-xup. A Els últims dies de Clark K, la direcció de Jordi Casanovas deuria tensar la situació per, al costat de la situació surrealista, trobar-hi una dolorosa profunditat, d’heroi derrotat, molt profitosa.

Goyo
Autoria: Alberto Ramos
Direcció: Pep Garcia-Pascual
Intèrprets: Xavi Casan, Núria Florensa, Sílvia Alabart
Diumenge, 29 de maig (fins al 5 de juny) a l’Àtic del Tantarantana


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

lliurament

Albert Jané rep el Premi d’Honor de les Lletres Catalanes

Barcelona
Jordi Galli
Escriptor

“El procés d’escriure és un viatge, també, una ruta diferent de la que vam recórrer”

Barcelona

Llibres que desconcerten els llibreters

Barcelona
art

La Generalitat compra a Todocolección tres taules del retaule ‘perdut’ del Palau Reial Menor

barcelona
guardó

La debutant Alba Gómez Gabriel guanya el premi BBVA Sant Joan

Barcelona
TEATRE

La Perla29 torna a la reconciliació i el conflicte de Mouawad a ‘Tots ocells’

BARCELONA
còmic

Barcelona serà la ciutat convidada del festival de còmic d’Angulema 2025

barcelona
música

Prop de 30.000 assistents al festival Cabró Rock

barcelona
cultura

Carlus Padrissa: “Mai cap ària ha estat tan eròtica, tan orgàsmica”

Girona