La contraportada
La veu de l'ànima
Jaume Plensa, un dels artistes catalans més internacionals, inaugura l'escultura pública ‘Eco' instal·lada durant tres mesos al cor de Nova York
Ofegada pel bullici d'una societat atrafegada, la veu de la nostra ànima sovint es veu arraconada, superada per la constant exposició a missatges forans i externs. Un soroll que ens impedeix mirar endins i que ens empeny a repetir el mot aliè, talment com Eco, aquella nimfa educada per muses que, segons la mitologia grega, va ser condemnada a ocultar per sempre més la veu de la seva ànima, víctima de la gelosia d'Hera.
El mite d'Eco serveix a Jaume Plensa, un dels escultors més importants del moment, per construir una escultura en què el destí de la nimfa es transforma en un mirall en què es reflecteixen els nostres pensaments. L'escultura crida l'atenció: un cap d'una nena de nou anys, de 13 metres, d'orientació vertical. Però els detalls compten tant com la mida. “La nena té els ulls tancats, presa d'un somni”, explica Plensa. Un gest que promou tranquil·litat, quietud, pau; un gest que ens obliga a fer-nos preguntes, però també a observar, a escoltar.
L'escultor català va presentar ahir la seva última obra a l'escenari on restarà els propers tres mesos: el Madison Square Park, un oasi urbà situat al cor de Nova York, presidit per la imponent i privilegiada presència d'edificis tan emblemàtics com l'Empire State Building o el Flatiron Building, sense oblidar la popular Cinquena Avinguda. Un context que contrasta clarament amb l'obra de Plensa, amb les intencions, amb els sentiments que desperta. “Nova York és una metàfora de la societat actual”, diu. Una metàfora d'una societat globalitzada, dinàmica, intensa, però sovint estressant, que dóna a Plensa, amb la seva obra, l'oportunitat d'atrapar el ciutadà amb el magnetisme que desprèn la mirada oculta de la seva particular Eco, inspirada en una nena barcelonina que vivia prop de l'artista.
Present arreu del món, aquesta és la seva primera obra a Nova York, ciutat que li ha donat una càlida benvinguda. “L'artista és arreu del món. Nosaltres també volíem una obra de Plensa. Ens permet ser testimonis de la profunda ànima de l'autor”, resumeix Debbie Landau, presidenta del Madison Square Park Conservancy, organització dedicada a mantenir i protegir aquest parc històric.