Aguantant-se per un fil
L'editorial Castellnou, especialitzada en llibres de text, està en ple procés de presentar concurs de creditors i arrossega un deute que arriba als vuit milions
han abocat el segell a la crisi
Fa uns mesos, la històrica editorial mallorquina Moll anunciava que abaixava la persiana. Aquest podria ser el futur imminent d'un altre segell de llarg recorregut com és l'editorial Castellnou, especialitzada en llibres de text d'educació infantil, primària i secundària, així com de cursos de català.
Segons fonts dels treballadors, l'empresa editora, afectada per un deute de vuit milions d'euros, està en fase preconcursal des de la setmana passada, és a dir, encara no s'ha presentat oficialment el concurs de creditors però és qüestió de dies. Mentrestant, no es descarta que treballadors i direcció arribin a un acord per signar un expedient de regulació d'ocupació (ERO); de moment, però, la plantilla, integrada per trenta persones, no ha cobrat el mes d'octubre. Atesa la greu situació financera que travessa l'empresa, ofegada pels deutes a proveïdors però també a Hisenda i a la Seguretat Social, una part dels treballadors veuen com a única sortida la liquidació de l'empresa.
Castellnou és un dels segells que distribuïa Fi-rex 21, la distribuïdora que va plegar fa poques setmanes. Amb tot, i sempre segons fonts dels treballadors, aquest no seria el motiu principal de l'atzucac en què es troba Castellnou. Altres factors importants serien la irrupció a les aules dels llibres de text digitals i la reutilització dels llibres a les escoles.
Per acabar, els treballadors també denuncien el que consideren “una mala gestió” de l'actual direcció de l'empresa.
Castellnou Edicions forma part d'Hermes Editora General SAU, una empresa editorial fundada a Barcelona l'any 1994 per professionals del sector educatiu.
Inicialment es va dedicar a la publicació de llibres de text de les àrees de llengua per al mercat de Catalunya, però de seguida va diversificar la seva oferta i va començar a publicar material educatiu d'altres àrees i estenent la distribució a tot l'Estat espanyol.
En aquests moments, Hermes Editora General publica tres segells: Castellnou Edicions, en català; Almadraba Editorial, que ho fa en castellà, i Castellnou Editora Valenciana, que publica els materials específics per al País Valencià, tant en valencià com en castellà. L'any 2009 l'empresa va fer un pas endavant i va inaugurar una nova divisió de producte dedicada a la publicació de lectures de recomanació escolar, amb la qual va estrenar tres nous segells editorials: Castellnou Infantil i Juvenil, Almadraba Infantil y Juvenil i Castellnou Edival Infantil i Juvenil.