Empresa
Macson
Moda catalana en alça
Macson celebra aquest any el seu 75è aniversari amb la mirada posada sobretot en la seva sortida cap a l’exterior
La firma familiar, que enguany facturarà 30 milions, també potenciarà les vendes a través del seu portal
Fins i tot en els pitjors moments de la crisi, explica Domingo Obradors, director comercial de Macson i membre de la família propietària, ells creixien en vendes. No és cap fanfarroneria. És una realitat que explica molt de com és aquesta firma familiar que va començar el 1942 fabricant teixits i que avui és una de les marques de moda de referència del país, amb més de 70 botigues obertes arreu de l’Estat, a banda d’Andorra i Algèria.
Macson no va experimentar les caigudes de vendes que sí que van registrar moltes altres en els anys de crisi. “El nostre és un client fidel que ens acompanya al llarg de tot el seu cicle vital”, destaca Obradors, però tampoc va fer cap moviment suïcida en l’època de vaques grasses que després els obligués a replegar veles. A aquesta marca de roba, un referent sobretot en el segment de les camises, mai l’ha preocupat créixer ràpidament i comptar els anys basant-se en l’obertura de noves botigues.
El tarannà és molt diferent respecte a altres marques, explica Obradors: “A mi m’agrada gaudir de la feina i dormir tranquil, i no tenim accionistes que ens pressionin per assolir un volum determinat en un temps concret.” Per això, quan l’empresari diu que voldrien arribar a les 100 botigues, no s’obsessiona a posar-hi una data.
Hi tindrà molt a dir la capacitat per trobar, per exemple, bones ubicacions. Per això, la firma també explora altres vies per obrir nous canals de venda, com els set corners que ha obert aquest any en centres d’El Corte Inglés. “Aquesta iniciativa ens permet arribar al seu client, que també és molt fidel amb la marca”, explica.
Aquest any Macson celebra el seu 75è aniversari i, mentre ultima els molts actes previstos per commemorar-ho, també avança en l’anàlisi de les opcions per internacionalitzar-se. A banda de les botigues a Algèria i Andorra, la firma també disposa de dos punts de venda a Mèxic a través de dues franquícies i estudia avançar amb vista a tenir-hi presència directa amb botigues pròpies. “Mèxic és un mercat que ens interessa molt pel perfil de client, perquè és un país emergent, però on s’aprecia molt el producte europeu, i perquè pot ser una bona porta d’entrada al continent”, destaca Obradors. L’empresa estudia sortir també cap a altres mercats més propers fent servir el model de franquícia en aquesta internacionalització. De moment, però, encara no tenen “res definit”, explica el director comercial.
A més de guanyar presència a fora, Macson també està reforçant el canal de venda en línia, una via de comercialització que avui encara és petita dins del total de la seva facturació –representa al voltant de l’1% de les vendes–, però que la firma vol “potenciar al màxim”.
En tot cas, aquest 2017 serà sobretot un any per “pair” les fortes inversions fetes en obertures els darrers anys –una de les últimes, per exemple, en ple Portal de l’Àngel, a Barcelona– i, això sí, per mantenir el ritme de creixement, amb la previsió de passar dels 25 als 30 milions d’euros de facturació.