Economia

treball

Es busca talent digital

Creixen les demandes de professions de màrqueting digital, mitjans de comunicació social i estratègia digital de les empreses

Algunes companyies no estan prou informades dels perfils que necessiten i l'Estat espanyol encara ocupa una posició endarrerida en competències digitals bàsiques i competències professionals

Les empreses han d'entendre que si volen un bon professional li hauran de pagar un sou alt per fidelitzar-lo

Director de màrqueting digital, community manager, social media manager i content manager. Ens pot sonar a xinès i molts arribaran a pensar que es tracta de la mateixa cosa batejada de quatre maneres diferents, però el fet és que aquestes són les quatre professions digitals més sol·licitades durant el 2016 i probablement ho seran també durant aquest any. La demanda de professionals de les tecnologies de la informació i la digitalització va a l'alça i sovint es queda curta, perquè l'oferta és insuficient i hi ha problemes per cobrir uns llocs de treball que tècnicament tenen una taxa d'atur molt residual. Ocupacions en màrqueting digital, mitjans socials, estratègia i continguts digital i gestió de dades, tenen el present assegurat.

Judith Monmany, responsable de comunicació d'Infojobs, detalla que el 16,5% de les demandes de vacants que es publica a través del lloc web i l'aplicació d'aquesta borsa de treball privada són de perfils de telecomunicacions i especialitzacions informàtiques. En el darrer any, explica, les vacants han crescut un 6% però és que durant l'any 2015 l'increment va ser del 42%. “L'any 2012 i sobretot el 2013 hi va haver una demanda massiva de programadors d'aplicacions per a mòbils”, explica Monmany “i aquesta demanda no para de créixer, és una categoria que no ha caducat”. És només un cas, però prou il·lustratiu, i més si tenim en compte que molts d'aquests perfils altament qualificats no s'arriben mai a publicar i s'adjudiquen al mercat ocult, és a dir, a través de contactes i xarxes de recomanacions.

Per Ana Sánchez-Blanco, director acadèmica de l'escola de negocis digitals Inesdi, hi ha una creixent especialització dels perfils demanats perquè “les empreses saben que necessiten posicions concretes i surten a buscar-les, algunes vegades amb més èxit que d'altres”. L'escola, que elabora anualment un rànquing de les 25 professions digitals més demanades per les empreses, encapçala la llista amb les quatre esmentades a l'encapçalament (director de màrqueting digital, community manager, social media manager i content manager) i la completa amb, entre d'altres, les de CDO / digital manager (responsable d'estratègia digital), director de comerç electrònic, analista digital, copywriter o expert en redacció publicitària digital, especialista en SEO (Search Engine Optimization) i en SEM (Search Engine Marketing), és a dir, en experts a elaborar campanyes de màrqueting digitals i de posicionar-les entre els primers llocs de la llista dels cercadors més usats, entre d'altres ocupacions.

Segons un estudi elaborat amb vora 300 ofertes de treball publicades a la borsa d'ocupació d'Inesdi i de posicions gestionades per l'especialista en captació de talent digital i tecnològic Indigital Advantage, hi ha hagut una creixent especialització en el darrer any dels perfils tecnològics, “reflex d'un mercat cada vegada més madur, en què el perfil de director de màrqueting digital es manté com el més demanat i amb el de community manager, social media manager, content manager i CDO digital manager suposen el 62% del total d'ofertes publicades”, segons una portaveu de l'entitat.

“Hi ha moltes especialitzacions però les empreses no estan prou madures”, es lamenta Sánchez-Blanco. “Un expert en SEO no és el mateix que un analista digital o un expert en publicitat digital, tot i que hi hagi connexions”, diu. Això fa que, quan les empreses busquin els millors professionals, els més ben especialitzats troben sortida amb facilitat. “Això sí, les empreses han d'entendre que si volen un bon professional l'han de pagar”, avisa.

Una mostra que el mercat laboral s'ha començat a animar, explica l'experta, és que, a l'hora d'acceptar l'oferta, els candidats miren molt més el perfil de l'empresa i si és atractiva o bé els ofereix probabilitats de creixement personal. Els salaris mitjans, segons estimacions d'Inesdi, poden estar entre els 80.000 i els 200.000 euros anuals per a un responsable d'estratègia digital, els 25.000 a 45.000 d'un especialista en SEO i SEM, i els entre 50.000 i 120.000 euros d'un responsable de màrqueting digital. El més mal pagat de tots els perfils és el de community manager, amb una franja de salaris anuals que va entre els 22.000 i els 30.000 euros.

“Moltes empreses estan inquietes amb el tema digital, perquè no l'entenen prou bé”, explica. O sigui, que també a les companyies els toca posar-se les piles en aquest aspecte. No és estrany, de fet, si fem cas de les dades recollides a l'Índex de l'Economia i la Societat Digitals (DESI) 2016 elaborat per la Comissió Europea i que no deixa l'Estat espanyol gaire ben parat. Així, malgrat que en un any s'ha aconseguit avançar en dues posicions, Espanya és l'estat número 15 del total de 28 estats membre de la UE que figuren al rànquing DESI, ja que malgrat que el 77% de les llars tenen accés a banda ampla (per la millora de les infraestructures de la comunicació) el fet és que en coneixements encara falta molt per aprendre: només un 54% dels ciutadans té competències digitals bàsiques. A més, és el número 21 de 28 pel que fa a la quantitat d'especialistes en tecnologies de la informació i la comunicació (TIC). Per contra, Finlàndia, Suècia, el Regne Unit i Luxemburg són els estats més avantatjats.

Jesús Camas, responsable del servei de cerca de treball de Barcelona Activa, reconeix que amb això tenim un veritable problema. “Ja fa temps que hi ha molta més demanda que oferta d'aquest tipus de perfils tecnològics, tota la demanda que hi hagi i més tindrà sortida laboral, i amb sous per sobre de la mitjana”, explica. I doncs, el problema, segons Camas, rau en el fet que la demanda de les empreses no es pot cobrir amb vocacions locals i això pot condicionar futures inversions de multinacionals estrangeres del sector a Barcelona i Catalunya i debilitar l'ecosistema existent. “Des de Barcelona Activa intentem fomentar les vocacions tecnològiques perquè el problema és de base”, explica. “No pot ser que només un 12% o 15% de dones estiguin interessades en aquest tipus d'ocupacions, que permetrien desenvolupar carreres d'èxit”, diu, i explica que des de l'Ajuntament de Barcelona es treballa per solucionar aquesta mancança amb més informació sobre les diferents ofertes educatives i les sortides professionals. “Hi ha una necessitat d'urgència perquè les empreses necessiten professionals ara, però també una de base en què alhora estem treballant”, explica Camas.

Especialització constant

El director general del Col·legi d'Enginyers de Catalunya, Pere Homs, detalla que la demanda d'enginyers ha crescut un 50% els darrers dotze mesos i que les peticions pel que fan a tecnologies de la informació i la mobilitat han crescut encara més. “Estem en un moment de canvi”, diu. “La demanda s'ha dispersat moltíssim perquè està especialitzada però no hem d'oblidar que una de les millors maneres de trobar l'especialització és formar-se en la mateixa empresa”, diu. “A la feina s'hi pot arribar per diferents camins”, recorda i lamenta que la proliferació d'especialitzacions també està fent perdre la visió global i interdisciplinària que té una enginyeria. “Caldria fer un plantejament entre tots i repensar-ho, perquè no és lògic que hi hagi vora un centenar de màsters i un centenar de graus només a Catalunya en especialitats d'enginyeria. Potser ens hem passat de frenada”, reflexiona.

Sous en la banda alta
Els experts en especialitats digitals, com que són molt buscats per les companyies, també són retinguts a les empreses amb salaris elevats. Segons un recull de l'escola de negocis Inesdi, el perfil més mal pagat seria el de community manager, amb un sou mitjà d'entre 22.000 i 30.000 euros. Com a sous més alts, els dels responsable d'estratègia digital i el de director de seguretat de la informació, amb salaris d'entre 80.000 i 200.000 euros anuals.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Estats Units

La Fed retalla mig punt els tipus d’interès en la primera rebaixa des del 2020

Barcelona
Estats Units

Tupperware inicia el procediment de fallida

Barcelona
economia

Mataró guanya una primera demanda al Corte Inglés que li reclama 24 milions

Mataró
unió europea

Anul·len una multa a Google per pràctiques abusives en publicitat

barcelona

El Consorci de les Gavarres augmenta un 14,36 % el pressupost 2025

monells

El Girocamping PRO presentarà noves eines per potenciar la sostenibilitat

SANT PERE PESCADOR
Economia

El BBVA no apujarà l’oferta de l’opa al Sabadell perquè ja és “molt atractiva” pels accionistes

barcelona
economia

Nous ajuts per impulsar el comerç de Mataró

mataró

L’ampliació de l’Outlet Gran Jonquera s’obrirà el mes d’octubre

LA JONQUERA