Economia

Inquietud per les inversions de VW

La firma només mantindrà els projectes “urgents” i “absolutament necessaris”

El nou president del grup admet que serà un procés dolorós

Pendents de salvar 3.300 milions

L'engany podria costar a la firma al voltant de 50.000 milions

L'escàndol dels motors dièsel trucats del grup automobilístic alemany Volkswagen es va estenent com una taca d'oli cada cop més espesa i difícil de controlar. El que ja s'intueix és que li costarà molt car. “Les càrregues [de l'afer] seran importants, potencialment molt importants”, va explicar el nou president i conseller delegat del grup, Matthias Müller, davant de més de 20.000 empleats de la companyia, durant la reunió del comitè europeu i mundial del grup. De moment, Volkswagen ja ha preparat una provisió de 6.500 milions d'euros per fer front a aquestes càrregues, però tal com va puntualitzar Müller, “no serà suficient”.

Congregats al pavelló 11 de la fàbrica de Wolfsburg –població on s'ubica la seu la companyia– l'executiu del grup va anunciar als treballadors que es revisaran “totes les inversions” i que es farà un ajust “no sense dolor” per recuperar-se de la crisi provocada per la manipulació de les emissions dels motors dièsel. “Estem revisant totes les inversions previstes per evitar tot allò que no sigui absolutament necessari”, va firmar Müller, que va destacar que “tot allò que no sigui urgent serà descartat o retardat”. Tot i això, l'executiu va voler tranquil·litzar els treballadors assegurant que el grup procurarà seguir oferint llocs de treball “bons i segurs”.

El president del comitè d'empresa de Seat, Matías Carnero, present en la reunió de Wolfsburg, va confessar que està “intranquil” per aquest ajust de les inversions anunciat. “Ara es plantegen molts dubtes, i aquí hi ha intranquil·litat pels llocs de treball”, va afirmar Carnero, que va demanar cautela fins que se sàpiga si la revisió de les inversions afectarà els 3.300 milions que el grup té compromesos amb la planta de Seat a Martorell fins al 2019. Els 900 milions restants, fins als 4.200 que el grup automobilístic té previst invertir a l'Estat espanyol, estan destinats a la factoria de Landaben, a Navarra.

Des de Barcelona, els dos sindicats majoritaris a l'empresa Seat, UGT i CCOO, van traslladar ahir al grup Volkswagen que les inversions previstes a Martorell “tenen la categoria d'estrictament necessàries” per garantir la viabilitat de la marca i dels centres de treball.

L'expresident de la filial de luxe Porsche, que fa deu dies que ha assumit el càrrec de màxim executiu del gegant automobilístic alemany, que té una plantilla mundial d'uns 600.000 treballadors, factura 200.000 milions d'euros a l'any i disposa de dotze marques de cotxes –entre les quals Seat, Volkswagen i Audi–, va apel·lar a la necessitat de respondre amb “rapidesa” davant d'un escenari amb conseqüències derivades no “previsibles”.

I després d'una de freda, una de calenta. Müller va voler traslladar a la plantilla un missatge d'ànim assegurant que està convençut que el grup serà capaç de superar la situació. La direcció de Volkswagen, va dir, està compromesa a aclarir de manera “ràpida i implacable” el que ha succeït, i està convençuda que serà capaç de superar la crisi gràcies a la “base sòlida” que té la companyia i “als seus productes automobilístics, que són els millors”.

Multa exemplar

Müller va admetre que, “a més de l'enorme pèrdua financera, que encara no està del tot quantificada –però que la premsa alemanya indica que s'aproximarà als 50.000 milions d'euros, dels quals 16.000 milions correspondrien només a la multa que rebrà el grup als EUA–, aquesta crisi és sobretot de confiança”, un dels valors clau per a la “identitat” de la marca, que es fonamenta en la “solidesa, la fiabilitat i la credibilitat”.

L'executiu també va comunicar que el grup presentarà en breu les solucions previstes davant les autoritats supervisores i es va referir a les revisions dels cotxes afectats. En aquest sentit, en alguns casos, va dir, n'hi haurà prou amb la retirada del software dels vehicles, però en d'altres serà necessari realitzar una “feina addicional” sobre el hardware. “Informarem regularment els nostres clients de les mesures i dels noms dels tallers corresponents”, va indicar.

LES FRASES

Francament, el procés que afronta la companyia no serà sense dolor
Matthias Müller
President i conseller delegat del grup volkswagen
Ara es plantegen molts dubtes, i aquí hi ha intranquil·litat pels llocs de treball
Matías Carnero
President del comitè d'empresa de Seat
Em preocupa la decisió presa, però intentaré que no afecti l'Estat espanyol
Mariano Rajoy
President del govern de l'Estat espanyol
Tenim l'esperança que es pugui mantenir l'ocupació a la planta de Catalunya
Neus Munté
Vicepresidenta del govern de la generalitat

La Generalitat i el govern espanyol, preocupats

La Generalitat va admetre ahir que també està “preocupada” per l'anunci de Volkswagen, tot i que va expressar que confia que es mantingui la inversió de 3.300 milions que el grup alemany tenia previst destinar a Seat i que també es garanteixin els llocs de treball. La vicepresidenta del govern, Neus Munté va afirmar, després de la reunió de l'executiu català, que el govern espera que les inversions previstes a la planta de l'empresa catalana a Martorell “no disminueixin, sinó que es mantinguin i, si és possible, s'incrementin”. I va afegir: “No podem esperar una altra cosa que l'estabilitat de la companyia no es vegi alterada des del punt de vista dels llocs de treball.” Munté va explicar que la Generalitat està en contacte “ara i abans” amb Seat i Volkswagen per seguir l'evolució de la crisi dels motors dièsel trucats.

També el president del govern espanyol, Mariano Rajoy, va assegurar ahir que el “preocupa” que Volkswagen anunciï que revisarà totes les inversions, si bé va dir que “intentarà” que “no sigui així” en el cas de Landaben i Martorell, planta que va visitar el setembre passat, per l'anunci de la inversió de 3.300 milions del grup alemany. Rajoy va desitjar que Volkswagen resolgui els problemes “amb la màxima rapidesa possible”, i va confessar que tot i que el preocupa la decisió presa pel grup alemany, desconeix “absolutament” si pot afectar el creixement de l'economia de l'Estat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Estats Units

La Fed retalla mig punt els tipus d’interès en la primera rebaixa des del 2020

Barcelona
Estats Units

Tupperware inicia el procediment de fallida

Barcelona
economia

Mataró guanya una primera demanda al Corte Inglés que li reclama 24 milions

Mataró
unió europea

Anul·len una multa a Google per pràctiques abusives en publicitat

barcelona

El Consorci de les Gavarres augmenta un 14,36 % el pressupost 2025

monells

El Girocamping PRO presentarà noves eines per potenciar la sostenibilitat

SANT PERE PESCADOR
Economia

El BBVA no apujarà l’oferta de l’opa al Sabadell perquè ja és “molt atractiva” pels accionistes

barcelona
economia

Nous ajuts per impulsar el comerç de Mataró

mataró

L’ampliació de l’Outlet Gran Jonquera s’obrirà el mes d’octubre

LA JONQUERA