Un sector anticíclic que mira cap a fora per créixer
Prop del 20% del PIB industrial prové de l'agroindústria
La producció s'ha mantingut durant la crisi i ha crescut un 1,78%
Les exportacions d'alimentació i beguda creixen un 91% des del 2006
No és casual que Alimentaria sigui un dels salons més grans i de referència
a Fira de Barcelona. No
ho és perquè el pes de la indústria agroalimentària en l'economia és també destacat. Representa gairebé el 20% del PIB industrial català i factura al voltant dels 25.000 milions d'euros anuals.
Com assenyala el vicepresident de la comissió d'economia agroalimentària del Col·legi d'Economistes de Catalunya, Francesc Reguant, “s'acostuma a menystenir la seva importància tot i representar prop del 3% del valor afegit brut (VAB) de l'economia catalana, quan la indústria química i farmacèutica se situa en el 3,4%”. Si es té
en compte el VAB que depèn de l'activitat agroindustrial, veurem que arriba al 15% del total.
Potser la causa de la poca visibilitat d'aquesta indústria és precisament el seu principal punt fort: que és anticíclica. Això vol dir que no l'afecten gaire les èpoques de crisi com la que hem viscut, però que “tampoc viu els grans esclats de les èpoques de bonança”, explica Reguant. Per això, en aquests últims anys de drama col·lectiu, el sector agroalimentari ha sabut resistir. N'és una bona mostra el fet que en el període que va del febrer del 2008 al febrer del 2016, l'índex de producció industrial (IPI) del subsector de l'alimentació ha crescut un 1,78%. La resta dels subsectors –excepte el farmacèutic, que és l'únic que ha pujat una mica per sobre– han registrat caigudes acumulades considerables, de fins al 40%, per exemple, en el cas de la metal·lúrgia, del 37% en l'electrònica i del 8% en la totpoderosa química. Aquesta fortalesa s'explica perquè el consum intern no ha caigut en picat per la crisi com en altres sectors –de fet, el consum alimentari és un 31,5% de la nostra despesa–, però també perquè les empreses del sector han sabut obrir mercats i guanyar quota exportadora. Aquí el boicot als productes catalans des de la resta del territori estatal –assenyala Reguant–, hi ha tingut la seva incidència: “Ha obligat la indústria d'aquí a vendre més a fora.” Des del 2006, les exportacions d'alimentació i begudes han crescut un 91%, i en l'exercici passat van suposar prop de 7.500 milions d'euros. En canvi, les importacions no van arribar als 6.000 milions d'euros.
Per tot plegat, la indústria agroalimentària s'ha consolidat com el tercer sector més exportador a Catalunya, amb més de 2.000 empreses exportadores regulars i amb un pes del 29% respecte al conjunt de les exportacions del sector a l'Estat. I això s'ha fet especialment visible en la taxa de cobertura del sector, és a dir, en la relació entre les exportacions i les importacions d'aquests productes.
Dins d'aquesta macroindústria, la carn és el principal exponent, amb un pes del 31% sobre el total. Un informe recent d'Acció posa de manifest que el sector català de la carn porcina representa fins al 44% del total de la producció de l'Estat. La segueixen en pes el sector dels olis i greixos (13%), l'alimentació animal (12%) i les begudes (11%).
El conjunt de processos que inclou la indústria agroalimentària donen feina a prop de 78.000 persones arreu de Catalunya.
LA XIFRA
LA FRASE
De la brioixeria amb algues al brou de carxofa
Els productes saludables són l'estrella del saló i per això també hi trobarem brioixeria feta amb Chlorella, una alga rica en proteïnes, i brou de carxofa ecològica, la nova aposta d'Aneto.
Torró de curri o de maduixa per fugir de l'estacionalitat
De torrons, com de gelats, ja n'hi ha gairebé de tots els gustos. La catalana Torrons Vicenç aposta ara per sabors orientals com el curri per desestacionalitzar el consum d'aquest producte lligat al Nadal.
L'embotit sense carn ja és una realitat
El veganisme està de moda i la indústria càrnia reacciona. Noel porta a Alimentaria una nova gamma d'embotits sense carn, fets a base de clara d'ou com a font alternativa de proteïna.
Iogurts sense lactosa i amb estèvia
La Fageda ha portat a Alimentaria tres noves referències de producte. Un iogurt sense lactosa i dos d'edulcorats amb estèvia. “És la innovació més gran en 23 anys de la companyia”, ha dit la firma.