Economia

Deute: 474 milions

Spanair presenta el concurs voluntari de creditors i aporta un passiu que no podran eixugar els actius de l'empresa

El sindicat de pilots en presenta un altre per intentar apartar el consell d'administració del procés

La companyia aèria Spanair va presentar ahir el concurs voluntari de creditors amb un passiu de 474 milions d'euros, segons fonts properes a l'empresa, que està sent assessorada en aquest procés judicial pel bufet d'advocats Roca Junyent. Del total del passiu, 260 milions corresponen als accionistes i 214 milions, a altres creditors.

Paral·lelament al concurs de creditors de la companyia, també es va presentar ahir un concurs necessari per part dels diferents creditors, encapçalat pels pilots de l'aerolínia. La secció sindical de SEPLA (Sindicat Espanyol de Pilots de Línies Aèries) va explicar ahir, a través d'un comunicat, que s'ha sol·licitat aquest concurs per apartar el consell d'administració de Spanair del procés concursal.

El jutjat mercantil número 10 de Barcelona serà l'encarregat de tramitar el concurs després que el president de la companyia catalana, Ferran Soriano, confirmés que el cap de setmana es va poder recollir el material per poder actuar amb rapidesa. Segons la llei concursal, si el concurs de creditors no s'hagués presentat en el termini fixat per la norma, els responsables de Spanair haurien hagut de respondre a la fallida, i, en primera instància, amb els seus béns personals. El concurs necessari presentat pels creditors es tramitarà en la mateixa causa i el mateix jutjat.

El procés judicial que va començar ahir “pot durar fins i tot anys”, explica a aquest diari Javier Fontcuberta, professor de la Facultat de Dret a Esade. A partir d'ara, “el jutge nomenarà els administradors concursals, experts que substituiran els consellers de Spanair o bé els supervisaran, que determinaran el volum d'actius de la companyia aèria i si són suficients per saldar els deutes, és a dir, si els actius de la companyia cobreixen el passiu”, diu el professor.

Tots els nombres

Aquí s'obren dues possibilitats, però que en el cas de Spanair, tenint en compte que ha deixat d'operar, es redueixen a una de sola. Si hagués estat possible saldar els deutes, els administradors concursals haurien optat per intentar arribar a un acord amb els creditors per demorar els pagaments, però davant de la possibilitat de no poder respondre als deutes, “la companyia no té més alternativa que acollir-se a la liquidació, procés en el qual els treballadors són part privilegiada a l'hora de cobrar una part del salaris que se'ls deuen”, afirma Fontcuberta.

Del passiu declarat de 474 milions, el cost total que ha representat Spanair per a la Generalitat ha estat de 140 milions, segons va informar ahir mateix el conseller d'Economia, Andreu Mas-Colell, que va aclarir que una part d'aquesta quantitat correspon a la inversió pròpiament dita, mentre que l'altra s'esdevindria dels avals de la Generalitat a les operacions creditícies. Aquests contractes, però, no es coneixeran fins que la mateixa companyia els expliqui o bé s'acabi el procés concursal.

Mentre que les agències de viatges qualificaven ahir de “demencial” el tancament de Spanair, responsables de Star Alliance, l'aliança de companyies aèries a la qual encara pertany Spanair, es mostraven un xic “sorpresos” per la rapidesa dels esdeveniments. “Ara el que és més important es recol·locar els passatgers afectats, i estem treballant junts per aconseguir-ho”, afirmava ahir un d'aquests responsables, que remarcava que “formar part de Star Alliance no garanteix l'èxit d'una companyia aèria”.

LES XIFRES

140
milions
és el cost total que ha representat Spanair a la Generalitat, només una part del qual és inversió.
260
milions
és la quantitat que Spanair deu als seus accionistes, poc més de la meitat del seu passiu total.

Respondre amb béns personals

El sobtat final de Spanair pot portar als membres del seu consell d'administració encara molts més esglais dels que aquests dies estan patint. Segons el procediment concursal, si no hi ha cap possibilitat de respondre al passiu de la companyia amb els propis actius, es passa a la liquidació i posterior extinció de la companyia. I és aquí on s'obre un nou procediment, que serà l'encarregat de determinar l'existència, o no, de responsabilitats dels administradors. “Si es determina que hi ha hagut responsabilitats, els administradors de la companyia hauran de respondre amb els béns personals”, explica el professor de la Facultat de Dret d'Esade, Javier Fontcuberta, “i, si escau, contra les companyies d'assegurances que cobreixen les responsabilitats dels administradors”. I els esglais poden no acabar aquí, “perquè inclús es podrien aclarir responsabilitats a través de la via penal”, puntualitza Fontcuberta. En aquest supòsit, poc probable en el cas de Spanair, la via penal sempre seria preferent a qualsevol altra, fins al punt d'aturar el procés concursal fins a determinar les responsabilitats penals.

Però Spanair encara no està extingida, i, segons han manifestat diferents dirigents polítics catalans, l'objectiu de convertir el Prat en un hub encara està vigent. Star Alliance està a l'espera que la companyia aèria catalana li comuniqui si cessa l'activitat definitivament o si hi ha possibilitats de continuar. A hores d'ara no s'albira cap comprador a l'horitzó, però ja comencen a ser uns quants els que creuen que alguns actius de Spanair són un caramel. Els creditors, ben segur, no s'hi oposarien.

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.