Opinió

Cara i creu del català en la tecnologia

Des dels inicis de la revolució tecnològica de la comunicació, el català ha estat sempre una llengua dinàmica que ha perseguit tenir una presència suficient per donar normalitat al seu ús en la nova dimensió comunicativa global. El català ha estat, doncs, molt present a internet des del començament, amb alguns exemples potents, com ara el món dels blogs o la Wikipèdia. Creant allò que s’ha anomenat la Catosfera, amb un gran nombre d’internautes catalans que han estudiat i impulsat tota aquesta tecnologia comunicativa. La consecució del domini ‘.cat’ que gestiona la Fundació puntCAT, com a identificador de l’àmbit internauta català, n’és el punt culminant, amb un rècord fins ara de més de 110.000 dominis establert el 2017.

Però si internet és la cara, el mòbil és clarament la creu del català en les noves tecnologies de la comunicació, en què els anomenats ‘smartphones’ han esdevingut una peça clau i massiva. Una avaluació de les principals apps de les botigues de Google i Appel determina que només un 37% ofereixen l’opció d’utilitzar el català. Arribem a la conclusió que els catalanoparlants tenen una voluntat inequívoca d’usar la seva llengua en les noves tecnologies. Com ho demostra que a internet el seu ús estigui per sobre de llengües molt més parlades i tingui una dinàmica equiparable a llengües globals. La limitació, doncs, prové de les empreses gestores de la nova comunicació en l’àmbit de la telefonia mòbil. El català és una llengua viva, adaptada als nous temps, però necessita la protecció de les administracions que han d’exercir la pressió necessària a les operadores, o l’incentiu en el seu cas, perquè adaptin la seva tecnologia al català, la qual cosa no és ni difícil ni excessivament costosa.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.