Opinió

Davos i la nutrició

Per eradicar la fam al món no només calen millors estratègies, que són molt benvingudes, sinó també canvis en les injustes estructures polítiques i econòmiques de poder

S'ha celebrat a Davos el Fòrum Econòmic Mundial, que afronta els problemes polítics i econòmics a escala planetària, i que també inclou temes sobre el medi ambient i la salut. Aquest any, entre els que s'han tractat, n'hi ha hagut sobre alimentació, ja que es va anunciar i debatre que els compromisos de la cimera Nutrition for Growth (nutrició per al creixement), celebrada a Londres el juny del 2013, s'integraran a la SUN-Scaling Up Nutrition-Bussiness Network (xarxa d'empreses per millorar la nutrició). S'ha creat, per tant, una plataforma global, única i coordinada d'empreses i organismes, amb compromisos clars i recursos importants, dirigida a millorar la nutrició al món.

Nutrition for Growth té com a objectiu “vèncer la fam mitjançant els negocis i la ciència”. Hi participen governs de tots els continents, empreses multinacionals de l'alimentació i de la comunicació, i organitzacions internacionals: no governamentals, com Oxfam, fundacions com la Bill and Melinda Gates, la FAO, la Unicef, l'OMS, el Banc Mundial, organitzacions vinculades a diverses creences religioses i, fins i tot, agrupacions de vegetarians. El conjunt permet afrontar reptes ambiciosos si es fan les coses bé.

SUN-Scaling Up Nutrition-Bussiness Network inclou, de moment, unes quaranta grans companyies, amb l'objectiu de fer front a la malnutrició i la fam. Com ha dit Ertharin Cousin, directora executiva del Programa Mundial d'Aliments, organització de l'ONU que té per objectiu eradicar la fam, cap organisme ni cap govern pot, sol, assolir l'objectiu d'eliminar la fam i la malnutrició al món. La plataforma creada vol aprofitar l'experiència del món empresarial per millorar l'alimentació, i que la “comunitat dels negocis” doni suport als esforços per progressar en agricultura, desenvolupament de productes, infraestructures, canals de distribució, recerca i innovació. Segons Anthony Lake, director executiu de la Unicef, la subnutrició és un problema global, i ha de ser una prioritat, també global, dels governs i de les institucions internacionals, però també del sector privat dels negocis que, amb la seva experiència i recursos, pot incrementar la disponibilitat d'aliments millors. I si s'actua amb rigor, es farà el que és correcte i el que és pràctic. Destaca, en aquest sentit, la transcendència d'ajudar la infància, perquè si està ben alimentada podrà assolir en el futur les seves potencials capacitats laborals, i contribuirà al creixement de les nacions i, també, de les empreses. Feike Sijbesma, líder del consell coordinador de la plataforma, que inclou persones del món dels negocis i de la societat civil, opina que les empreses han d'actuar amb transparència i han de rendir comptes dels compromisos adquirits, la qual cosa interessa el món econòmic i la societat en general perquè la malnutrició, més enllà dels seus efectes nefastos sobre la salut, té conseqüències negatives sobre les economies locals i mundials.

La tasca és urgent, per raons econòmiques però, sobretot, perquè estem davant un problema moral i de subsistència inadmissible, i la contribució del món empresarial pot ser una gran ajuda. Aquestes bones intencions s'han de convertir en fets, i s'ha d'anar al fons del problema, amb bones pràctiques i criteris ètics, més enllà dels raonables beneficis empresarials, perquè no podem oblidar que per eradicar la fam al món no només calen millors estratègies, que són molt benvingudes, sinó també canvis en les injustes estructures polítiques i econòmiques de poder.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia