Política

FERDINANDO NELLI FEROCI

PRESIDENT DE L’ISTITUTO AFFARI INTERNAZIONALI (IAI)

“Ara ve la part més difícil del «Brexit»”

“Cal un bon acord amb Londres per reduir l’impacte negatiu de la sortida”

“La UE ha de reforçar el seu paper en l’escena internacional”

Diplomàtic de llarga trajectòria, excomissari d’Indústria i Emprenedoria de la UE (de juny a novembre del 2014), Ferdinando Nelli Feroci va participar al setmanari anual del Cidob Guerra i Pau en el segle XXI, al gener, a Barcelona.

El Regne Unit ja és fora de la UE. Quines conseqüències tindrà la seva sortida? Pot ser una oportunitat per a la UE?
Paradoxalment, i malgrat tots els problemes que va provocar al Regne Unit, la part més fàcil del Brexit s’acaba el 31 de gener amb l’entrada en vigor de l’Acord de Retirada. Ara la part més difícil del Brexit és la que tenim al davant. La UE i el Regne Unit hauran d’acordar un nou marc per a les seves relacions bilaterals, ara que el Regne Unit s’ha convertit en un país tercer (tot i que un de molt especial). Si són capaços de definir un acord complet que posi una base sòlida per a una relació amistosa i cooperativa, aleshores serà possible superar totes les conseqüències negatives del Brexit. No puc concebre el Brexit com una oportunitat per a la UE, però almenys hi ha la possibilitat de dur a terme una eficaç “operació de contenció de danys”. Un bon acord amb el Regne Unit, que hauria d’incloure no només relacions comercials i econòmiques, sinó també seguretat, política exterior i defensa, podria ajudar a reduir l’impacte negatiu del Brexit.
Quines reformes internes hauria d’emprendre la UE per tenir més influència global?
Hauria de millorar la gestió de la política exterior i de seguretat a través d’un ús més sistemàtic de les clàusules de flexibilitat existents, i a través d’un ús més freqüent del principi d’integració diferenciada (que permetria la implicació de grups limitats d’estats membres en iniciatives concretes o operacions). La UE també hauria d’intensificar els esforços en curs per desenvolupar, en cooperació amb l’OTAN, una política comuna de defensa creïble i una capacitat militar comuna i creïble per a la gestió de crisis regionals. A més llarg termini, s’hauria de revisar la regla d’unanimitat per a les decisions en política exterior. En general, la UE hauria d’aprofitar altres polítiques comunes que funcionen (com ara comerç, medi ambient, clima, energia, ciberseguretat) per millorar i reforçar el seu paper en l’escena internacional.
Els socis de la UE estan dividits sobre la política que han de mantenir amb relació a la Xina i Rússia...
La Xina i Rússia són actors importants de l’escena internacional amb característiques diferents. La Xina està a punt de convertir-se en el primer poder econòmic mundial, però manté encara certs aspectes de país en desenvolupament. De moment, no representa una amenaça directa a la nostra seguretat. Però no hi ha cap dubte que utilitza cada vegada més el seu pes econòmic per exercir una influència política, com s’ha demostrat en la iniciativa de la Ruta de la Seda.
I Rússia?
Econòmicament, Rússia és relativament feble. Però ha invertit molt en els seus mitjans militars, cosa que li permet tenir un paper en els afers mundials per damunt de la seva dimensió econòmica. Recentment ha violat normes fonamentals del dret internacional (primer a Geòrgia i més tard a Ucraïna). Però s’ha convertit en un interlocutor clau per a la recerca de solucions en algunes crisis regionals sensibles al Mediterrani (com a Síria i Líbia).
Quina estratègia és més aconsellable per tractar amb aquests dos grans poders? Una de competitiva o una de més aviat cooperativa?
Respecte a totes dues, la Xina i Rússia, la UE té un interès directe a intentar definir una posició comuna. Però, malauradament, això no està resultant fàcil. Rússia continua sent un subjecte molt divisiu entre els europeus, per raons que tenen a veure amb la història, la geografia i els interessos econòmics. I, fins ara, la Xina ha tingut èxit en els seus intents de tractar amb els estats membres per separat sobre la base de relacions bilaterals. Una estratègia comuna europea basada en una combinació apropiada de cooperació i competició és, probablement, la millor manera d’actuar a l’hora de tractar amb la Xina i Rússia.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

Veray (PP): “socialisme i separatisme son inestabilitat política”

banyoles
polònia

Les menors podran comprar la píndola de l’endemà sense recepta

barcelona
estats units

Els proisraelians ataquen els universitaris propalestins a Los Angeles

barcelona
dinamarca

El govern introdueix el servei militar obligatori per a dones

barcelona
guerra a gaza

Washington estudia acollir refugiats palestins que han fugit de la Franja

barcelona
estats units

La policia desallotja els universitaris de Columbia crítics amb Israel

barcelona
Eleccions 2024

El català agafa protagonisme

Barcelona

Hora d’aplicar l’amnistia o prevaricar

Madrid

Retrocés dels drets laborals a Europa

Brussel·les