Ana Pastor, sobre el Corredor: “Foment prioritza les infraestructures planificades i en marxa”
Pastor diu que no pot exigir-se que “demà” el Corredor del Mediterrani estigui enllestit
La ministra remarca que falten 47.000 milions per invertir en el projecte, prioritari per al govern Mas
La ministra Ana Pastor ha assegurat aquest dimarts que les inversions de foment se centren en les infraestructures que estan “planificades i en marxa”, com és el cas del Corredor Mediterrani. Pastor ha afirmat el corredor Central és una aposta a més llarg termini. Sigui com sigui, la titular de Foment ha dit que el Corredor Mediterrani no podrà estar enllestit “demà”, perquè encara s'hi han d'invertir 47.000 milions. A més, segons la ministra, acabar les obres amb immediatesa és “tècnicament impossible”.
“Espanya som tots i té una part molt important que és la part central del nostre país, i que per això jo no marxaria bé del Ministeri si no planifiqués per al 2030 o 2050 que hi haurà un corredor Central”, ha sentenciat Pastor, tot deixant clar que el Corredor Mediterrani només és una de les prioritats en el mapa d'inversions ferroviàries. La posició de la ministra manté amb congruència la del PP la setmana passada, quan va votar al Congrés de Diputats en contra de la moció amb què CiU reclamava a l'executiu espanyol que establís que el Corredor Mediterrani com a prioritat.
Foment va incloure a la seva proposta de la Xarxa Transeuropea de Transports la connexió de l'Estat amb França a través del Corredor Central i pel centre dels Pirineus, una opció que la UE ja havia descartat anteriorment per cara i poc rentable.
La ministra, en aquest sentit, ha explicat que la proposta que govern espanyol ha enviat a la UE inclou les “apostes” de l'Estat per als pròxims “20, 30 i 40 anys”. Segons ha dit Pastor, no té res a veure la inversió pública actual amb la planificació de corredors per al 2050, però que, amb aquesta inclusió del Corredor Central a les seves peticions, l'executiu espanyol defensa les propostes de corredors que ja estaven al mapa europeu el 2004 i que, posteriorment, van caure de la planificació de fons comunitaris.
Per tal de mostrar que Foment dóna importància al Corredor del Mediterrani, la ministra ha recordat que el tram Barcelona-Frontera francesa del projecte ja està en obres i s'hi ha referit com a tram clau. Pel que fa als accessos viaris i ferroviaris al Port de Barcelona, Pastor ha afirmat que es treballa amb un projecte per al qual, diu la titular de Foment, voldria comptar amb col·laboració público-privada, tal i com es fa a altres grans ports del món. Segons la ministra, la inversió en aquests accessos serà superior als 200 milions d'euros.
La ministra ha anunciat que entre la primera i la segona setmana del mes d'abril presentarà a València la conversió de 1.200 quilòmetres de via en ample UIC, l'ample ferroviari estàndard a gran part del món i a tot Europa, excepte a Espanya i Portugal: “Canviarem les travesses per posar de veritat el Corredor Mediterrani a ample europeu”, i ha conclòs: “ El més important per als ports punters és que tinguin comunicació de ferrocarril”, ha dit.