L'oposició en bloc critica que el govern augmenti taxes en temps de crisi
El PSC i ICV-EUiA retreuen al govern i ERC la falta de polítiques socials
Els grups burxen els republicans per l'aposta fallida de crear estructures d'estat
Res, ni una coma. L'oposició no comparteix ni el model de país, ni la política econòmica, ni els instruments fiscals amb què el govern de CIU, amb el suport d'ERC, ha dotat les lleis de pressupost i mesures fiscals per al 2015. Ahir van ser aprovades pel Parlament, però hi va haver una crítica unànime i compartida especialment pel PSC, ICV i el PP: “No a l'augment de taxes i no a canvis jurídics per la porta del darrere”, sobretot en els àmbits mediambiental i laboral.
Però mentre el PP va dirigir les crítiques a parts iguals entre nacionalistes i republicans, el PSC i ICV-EUiA intentaven fer pujar els colors als republicans per la falta de polítiques socials que, a parer seu, impregnen els comptes malgrat que la crisi continua. “Són uns pressupostos basats en la caritat, no en els drets”, etzibava el diputat d'ICV Josep Vendrell. “ERC s'ha donat per vençuda en l'àmbit social i ara només es fixa en el nacional”, li retreia la diputada del PSC Alícia Romero, que va fer regirar més d'un diputat del seient quan va acusar CiU i ERC de “preocupar-se molt del país però poc de la seva gent”. El PP, d'altra banda, considera que es tracta del pressupost “d'un govern agònic” amb ingressos “ficticis” que només serviran per augmentar el deute. “Aquesta serà la gran herència de CiU”, augurava el diputat José Antonio Coto. De “declaració de guerra” va qualificar el pressupost el diputat de la CUP David Fernàndez. El parlamentari va apostar per “una via constituent que retorni el país a la gent, que és la principal estructura d'estat que té Catalunya”, va afegir.
Pel que fa a l'augment de preu d'una trentena de taxes, el PSC i ICV van acusar l'executiu de generar més desigualtat amb aquesta mesura fiscal i els populars recordaven que Catalunya ja és la comunitat que “té els impostos més alts” de tot l'Estat espanyol. ICV va recuperar el concepte de “capitalisme d'amiguets” i va acusar CiU de “practicar-lo” per mitjà del pressupost.