Política

Poca inversió per a Girona en els pressupostos de l'Estat

L'Estat preveu invertir l'any que ve 64,57 milions a la demarcació

Les partides per a l'N-II cauen un 22% però Foment insisteix que la duplicació al nord començarà el 2016

Es destina un milió al nou arxiu històric

El pressupost general de l'Estat continua castigant Girona. Pel 2016 es preveu una inversió total a la demarcació de 64.572.810 milions, una xifra superior a la de l'any passat (un 21% més) però que queda molt i molt lluny de la majoria de xifres de l'última dècada, quan el TAV inflava el pressupost per a Girona. A més, l'obra principal de la demarcació, que és el desdoblament de l'N-II, pateix una nova davallada d'inversió: les partides previstes pel 2016 sumen 11,520 milions a la demarcació –més una mica més d'un milió pels enllaços de Tordera, inclòs a Barcelona–, xifra que és un 22,26% menys que els 14,818 milions del 2015. Tanmateix, fonts de Foment van insistir ahir que la intenció és iniciar la duplicació de tots els trams del nord –excepte les variants– a finals dels 2016 i que bona part de les obres ja es pagaran el 2017.

D'on ve, doncs, l'increment d'11 milions que hi ha en el projecte de pressupost del 2016 respecte al del 2015? Dos dels augments més destacats són en l'apartat d'entitats públiques. D'una banda, les partides d'Adif per a alta velocitat es dupliquen i passen dels 7,3 milions del 2015 a 16,4 l'any que ve. De l'altra, les de Renfe que es tripliquen: de 5,8 a 16,8 milions. En tots dos casos són parts assignades a Girona de projectes que afecten diverses demarcacions. D'altra banda, cal destacar que en l'apartat d'Adif de tren convencional s'inclou mig milió per al pas a nivell de Flaçà.

Les obres de l'N-II

La principal partida per l'N-II són quasi 3,4 milions per al tram Sils-Maçanet, l'únic que està en obres. Els treballs d'aquest tram, que tenen un pressupost de 21,3 milions, es van iniciar fa set mesos i han d'estar llestos a l'abril del 2018. L'Estat preveu pagar –segons les projeccions del pressupost presentat ahir– el gruix de l'obra entre el 2017 i el 2018 –més de 7 milions cada any– i fer l'últim pagament –més de 4 milions– el 2019.

La partida que continua sent minsa és la de l'Orriols-Medinyà, que ja s'ha adjudicat però que encara està pendent d'iniciar-se. Si per aquest any –que han de començar les obres– només s'hi preveia mig milió, per l'any que ve la previsió és de 890.000 euros. S'ha adjudicat per 11,9 milions i ha d'estar llest el gener del 2018. Foment preveu pagar quasi tota l'obra el 2017 (8,74 milions).

I als enllaços de Pontós i Garrigàs –també adjudicats i pendents d'iniciar els treballs– el pressupost hi destina l'any que ve 1,1 milions, una xifra gairebé idèntica a la d'aquest any. L'obra ha d'estar llesta el gener del 2017 i en aquell any es pagaria la resta dels treballs.

Del pressupost del 2016 per a l'N-II destaca la inclusió per primer cop de l'enllaç de Vidreres que ha de tancar el desdoblament al sud. Per l'any que ve es preveu un milió i es projecten partides bastant elevades pels tres anys següents –de 7,2, 10,3 i 9,65 milions, respectivament.

Pel que fa al nord, no hi ha grans partides, però el Ministeri de Foment va reiterar ahir que la intenció és iniciar les obres en tots els trams del nord, excepte les variants, al llarg del 2016. La idea és treure'ls a licitació al primer semestre, adjudicar-los a l'estiu i que les obres comencin a la tardor. Concretament, es tracta dels trams la Jonquera-Pont de Molins –amb una partida al pressupost de mig milió–; Pont de Molins-Figueres –630.000–; Figueres-Bàscara –700.000–, i Bàscara-Orriols –1.000–. L'explicació que es dóna des de Foment de per què les
partides no són gaire altes és que, pel fet de començar els treballs cap a finals d'any, bona part del pagament es portarà a terme ja l'any següent. Des de Foment, a més, s'explica que s'ha descartat finançar les obres del nord pel sistema alemany –pagament al final, un cop l'obra està acabada– i que es pagarà de la manera habitual, amb partides en el pressupost anual.

Arxiu històric

Una inversió esperada i reivindicada al territori que inclou el pressupost general de l'Estat per l'any que ve és la que ha de servir per desencallar la construcció de la nova seu de l'arxiu històric de Girona. L'Estat preveu destinar-hi 1,15 milions d'una obra que té un cost global de 12,56 milions. Pel 2017 i el 2018 projecta que s'hi inverteixin 2,5 milions cada any i pel 2019, 4 milions.

LA XIFRA

11,520
milions
és el total previst per a l'N-II l'any que ve. La xifra és un 22,26% menys que els 14,818 milions del 2015.

Les rotondes de Figueres i Vilafant

El pressupost preveu dues rotondes molt reclamades a l'Alt Empordà i situades a pocs metres, a la carretera d'accés a Figueres des d'Olot. En concret, l'Estat ha pressupostat amb mig milió el giratori que ha de fer més segur l'accés a l'estació del TAV Figueres Vilafant, des de la carretera N-260, a la zona de l'Arengada. El municipi fa temps que reclama una solució per a una intersecció perillosa i un grup de veïns fa mesos que tallen la carretera cada dimecres al vespre per pressionar perquè es faci. Fa pocs dies Foment va anunciar que subhastaria les obres al setembre. També el mes que ve està prevista la posada a licitació d'una altra rotonda, la de l'encreuament de l'avinguda Salvador Dalí de Figueres amb la carretera d'Olot (N-260). En aquest cas, el pressupost de l'Estat ja havia previst el giratori el 2015, però al final l'obra s'executarà l'any que ve si fem cas de les previsions de l'Estat. La construcció de la rotonda a la zona on ara hi ha l'oficina de turisme serà prèvia a la cessió de la via a l'Ajuntament.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Trump i Macron acorden una treva en la taxa digital

Brussel·les

El TC diu que la presó provisional de Sànchez és “constitucionalment legítima” pel risc de reiteració

Madrid

Moncla s’obre a modificar la sedició i a incloure’n la revisió a la reforma del Codi Penal que durà al Congrés

Madrid

El Govern resta importància que Sánchez inclogui la reunió amb Torra a la ronda de contactes amb presidents autonòmics

Barcelona

Una quarantena d’eurodiputats demanen a Sassoli que accepti Junqueras com a eurodiputat

Brussel·les

Budó: “No ens passa pel cap la convocatòria d’eleccions anticipades”

Barcelona

Trapero defensa que entre els tres cossos policials no tenien prou recursos “per parar 2,3 milions de persones”

San fernando de henares

La defensa de Bustos demana el sobreseïment de la causa de la FMC

Barcelona

Barcelona presenta un PAM de 2.004 milions en inversions per fer front a les desigualtats i l’emergència climàtica

Barcelona