Cop contra el plagi de l'obra de Tharrats
Un parent no directe de l'artista feia les còpies
Un marxant d'art i un galerista d'Olot posaven les peces al mercat
Decomissen 260 pintures
Les obres pictòriques sovint són objecte de còpies mitjançant el precís domini de la tècnica del plagi. Dins del negoci del món de l'art, els resultats d'una investigació policial centrada a combatre aquesta pràctica van permetre detenir tres homes que presumptament es lucraven amb la falsificació i la distribució de quadres del prestigiós pintor català Joan Josep Tharrats (Girona 1918 - Barcelona 2001). Els sospitosos, per tant, no tan sols s'inspiraven en el reconegut artista de renom nacional i internacional, sinó que haurien fet passar per originals centenars de creacions.
Els Mossos d'Esquadra els van arrestar els dies 18 i 19 de gener. Un dels acusats és un parent no directe del pintor, que és qui realitzava les reproduccions. Juntament amb aquesta persona, les indagacions apunten que un marxant d'art i un galerista facilitaven la venda dels dibuixos i la seva sortida al mercat. A causa d'aquesta suposada col·laboració, els Mossos els atribueixen els delictes d'estafa, contra la propietat intel·lectual, falsificació i pertinença a grup criminal. Tots tres van quedar en llibertat amb càrrecs després de passar a disposició judicial, si bé la investigació es manté oberta, ja que no es descarta que hi hagi més detencions.
Els fins ara sospitosos de formar part d'aquesta trama són un marxant d'art de Barcelona, un galerista d'Olot i un parent polític de Tharrats, que resideix a Manresa i té coneixements universitaris de belles arts. El 20 de gener els efectius van practicar l'escorcoll de l'immoble de l'acusat de dur a terme les falsificacions. De manera paral·lela, van examinar domicilis i locals de Barcelona, Sant Feliu de Guíxols i Olot. En el cas de la capital garrotxina, van inspeccionar la Galeria d'Art 4 Cantons, situada al carrer Sant Ferriol. Van revisar, així mateix, un local pròxim a aquesta històrica galeria. Aquest altre espai és un recinte de caràcter privat (el seu amo l'utilitza com a despatx i magatzem). En l'actuació a Olot, els Mossos van detenir el galerista Vicenç Coromina i van decomissar 26 obres, de les quals ara mateix s'està valorant l'autenticitat. Segons va explicar ahir Coromina a aquest diari, la primera persona sorpresa per aquests fets ha sigut ell mateix: “Fa molts anys que tinc la Galeria d'Art 4 Cantons i que venc dibuixos de Tharrats, i mai hi ha hagut cap problema. Creia que tots eren correctes.” Hi va afegir que els Mossos hi van acudir un dia i li van demanar si es podien endur diverses peces per analitzar, ja que havien trobat alguna obra falsa en subhasta: “En tot moment vaig col·laborar i els vaig dir a qui els havia adquirit. Són dibuixos i aquarel·les. Un tècnic haurà de determinar si són autèntics o no. No ho vaig veure com una detenció perquè només em van fer firmar un paper.”
El que sí que van certificar ahir els investigadors és la falsedat dels quadres que van requisar a locals i al taller del responsable de fer els plagis. Aquests recintes, on es van trobar 111 obres copiades, són a Barcelona i a Sant Feliu de Guíxols. Al llarg de la investigació, però, el nombre final de quadres comissats i analitzats encara és superior i arriba a 260 (dins del conjunt global, la policia hi adjunta la primera tongada de dibuixos que van agafar quan van arrencar les indagacions i que els van servir per començar a fer la comparativa amb les peces originals). Fonts consultades ahir per aquest diari van calcular que el preu total d'aquestes 260 obres pujaria a uns 700.000 euros.
Denuncien el cas el 2014
Els agents van tenir coneixement del cas a finals del 2014, després de rebre una denúncia que alertava de la venda d'obres falses atribuïdes a Joan Josep Tharrats –un dels destacats membres del moviment avantguardista del nostre país, dins del qual va cultivar sobretot l'art informalista–. Com a conseqüència de les falsificacions, el preu de les creacions del pintor es va devaluar molt, ja que hi havia un excés de quadres de l'autor. Els treballs que un seu parent no directe va recrear es corresponen amb l'última etapa de vida de Tharrats. Aquesta època va ser una de les menys prolífiques del pintor, de manera que es va detectar que el volum d'obres que havia fet el reconegut artista era desproporcionat amb relació a tot el material que estava a la venda.
El paper del marxant era la intermediació entre el falsificador i el galerista, i també controlava la producció; mentre que el galerista havia venut, tant de manera directa com a través de terceres persones, una gran quantitat de dibuixos d'aquest artista, en els últims vuit anys. D'altra banda, a casa del parent polític de Tharrats van recuperar més obres d'art on apareix la signatura de l'autor, fotos i fotocòpies de color amb la mateixa firma, pigments, mostres de pintures i material per elaborar les falsificacions, com ara retalls per confeccionar collages.