Ensenyament
Una pinya per fer arribar l'enxaneta a l'èxit
El projecte Enxaneta ajuda a prevenir el fracàs escolar i crea una xarxa d'acompanyament en l'estudi per als alumnes d'Osona
S'ha demostrat que l'alumne millora les notes competencials i sobretot l'actitud a l'escola
El projecte Enxaneta neix a Osona el gener del 2015 des de l'àrea d'Ensenyament del Consell Comarcal amb l'objectiu de reduir les desigualtats en educació i prevenir el fracàs escolar a través de l'acompanyament en l'estudi dels nens i nenes amb més dificultats de primer segon i tercer de primària. “És un projecte que es fa després de l'escola i que a través de la figura dels mentors crea una xarxa entre els infants, l'escola i les famílies per oferir més suport a l'escolaritat”, explica el professor de sociologia de la UVic –entitat molt vinculada al projecte–, Jordi Collet. El curs 2015/16, quinze escoles de dotze municipis osonencs van participar en el projecte donant cobertura a uns 154 nens i nenes i les seves famílies. “La implicació de les famílies és clau. La idea és crear uns hàbits perquè quan l'infant no estigui en el projecte sigui la família qui faci l'acompanyament acadèmic”, diu Collet.
Després de un curs i mig de prova pilot, els responsables han presentat els primers resultats. La conclusió obtinguda a través de les proves competencials que es va fer a principi i a final del curs 2015/16 demostra que hi ha una gran millora després de passar pel projecte.
Des de les escoles, però, on s'ha posat l'accent és en la valoració qualitativa de la iniciativa. Nens, famílies, mentors i centres educatius coincideixen que el pas per Enxaneta ha donat més seguretat en molts aspectes emocionals als infants, ha cohesionat les famílies i, sobretot, ha despertat més interès per l'estudi en la gran majoria de nens i nenes. Ajuntaments com els de Barcelona i Sant Vicenç dels Horts s'han interessat pel projecte.