Proposta de zona de baixes emissions per a Girona
La Taula de Mobilitat esbossa l’àrea on s’aplicarien les restriccions de circular per als vehicles més contaminants
En municipis de més de 50.000 habitants s’hauria d’aplicar abans d’acabar el 2023
Una gran àrea que englobaria els barris de la Devesa (no pas el parc), part de Santa Eugènia i Sant Narcís, el barri de l’estació i l’Eixample, part de Vista Alegre i tot el barri Vell. Aquesta seria la primera proposta (vegeu el gràfic), per concretar a la ciutat de Girona l’entrada en vigor d’una zona de baixes emissions (ZBE) on es restringirà l’accés dels vehicles més contaminants. La millora de la qualitat de l’aire és un dels principals motius pels quals la llei de canvi climàtic i transició energètica obliga a tenir una ZBE, i en el cas dels municipis de més de 50.000 habitants l’han de tenir definida abans d’acabar el 2023.
La proposta per a Girona es va presentar ahir en una reunió de la Taula de Mobilitat, en què estan representats l’Ajuntament, entitats veïnals, AFA i representants dels sectors de la restauració i el comerç. La regidora de Mobilitat i Via Pública, Marta Sureda, i el regidor de Sostenibilitat, Martí Terés, hi van explicar les característiques que han de tenir les ZBE i com es podria aplicar. La delimitació es determinarà per criteris tècnics, ja que ha de coincidir amb la zona on els paràmetres de la qualitat de l’aire superin els límits de la normativa. Els paràmetres que es controlen amb sensors a la ciutat són els que analitzen la presència de diòxid de nitrogen (NO2) i PM10 (partícules disperses a l’atmosfera a causa de la contaminació o fenòmens meteorològics). En el cas de Girona, expliquen els edils municipals, la qualitat de l’aire en conjunt és bona, però hi ha determinats punts del municipi on, en hores i dies concrets, se supera el valor límit. Un cop delimitada la ZBE, caldrà definir quins vehicles podran circular-hi, en quins horaris i com es controlarà el dispositiu, motiu pel qual es proposa una xarxa de càmeres.
“Volem escoltar tothom i prendre una decisió al màxim de ponderada possible”, diu Sureda, que avança que la redacció definitiva inclourà un procés participatiu i s’aprovarà al ple. Per complir els requisits, les actuacions s’han d’haver iniciat a l’abril i aquest és el pas que va fer ahir la Taula de Mobilitat de Girona.