Un adhesiu distingirà els camions d'Osona i la Garrotxa que poden circular per Bracons

Els de més de 7,5 tones que no siguin d'aquestes comarques que hi circulin es multaran amb 450 euros

Un pes de 7,5 tones. Aquest és el límit fixat pels responsables del Departament de Política Territorial i Obres Públiques com a límit de tonatge per als camions que han de circular a partir del 3 d'abril que ve pel tram entre Sant Pere de Torelló i la Vall d'en Bas, que inclou el túnel. El secretari per a la Mobilitat, Manel Nadal, ha avançat que els camions que tinguin el punt d'origen i destinació a les comarques que comunica directament el túnel, Osona i la Garrotxa, no estaran subjectes a aquesta limitació de tonatge. Hi podran circular tots. Nadal, però, ha informat que aquests camions duran un sistema identificatiu específic i molt a la vista en forma d'adhesiu.

El control dels vehicles de gran tonatge que circularan pel nou eix de Bracons el duran a terme els Mossos d'Esquadra de trànsit. Concretament i segons ha informat el mateix Nadal, es faran a l'altura de la Vall d'en Bas, al giratori d'accés al túnel, i a la variant de Sant Esteve, i a Torelló. El secretari per a la Mobilitat ha indicat que la informació sobre aquesta restricció es donarà amb senyalització electrònica específica des de l'autopista AP-7 i als panells informatius dels accessos a l'eix Vic-Olot per totes dues bandes.

Els camioners que no compleixin la restricció i que circulin pel túnel de Bracons sense estar autoritzats s'exposen a rebre una multa de 450 euros, que serà de 315 euros si es fa efectiva dins el termini fixat per l'administració de trànsit amb descomptes de pagament ràpid. La sanció, però, no comportarà la pèrdua de punts per als conductors.

Aquesta restricció del pas de camions de més de 7,5 tones per l'eix Vic-Olot als que no tinguin origen i destinació a la Garrotxa i Osona és una mesura temporal fins que no entri en servei el tram de la Generalitat de la variant nord d'Olot, cosa que està prevista per d'aquí a uns quatre anys. Ara s'està enllestint el projecte constructiu, que sortirà aviat a exposició pública.

Aquesta mesura ha de servir per evitar que el trànsit pesant de pas no col·lapsi encara més la ciutat d'Olot. A la limitació del pas de camions, s'hi afegeixen altres mesures com ara la instal·lació que s'ha fet de semàfors en diversos punts de l'avinguda de Sant Jordi i de l'avinguda de Santa Coloma, les més afectades pel trànsit de Bracons, amb l'objectiu de permeabilitzar aquestes vies al trànsit local de vianants i de vehicles. A més, s'ha renovat el paviment a totes les zones que suportaran aquest trànsit, perquè no s'hi hagi d'actuar durant els quatre anys que hauran de servir per al trànsit de pas del túnel de Bracons. Ara, precisament, s'estan enllestint els treballs d'asfaltatge de l'avinguda de Santa Coloma d'Olot. A més a més, s'han acabat fa pocs dies els treballs per asfaltar el tram de la carretera C-63, des de les Preses –també pendent de definir la variant– fins al límit amb el terme municipal de la capital garrotxina.

Un mercat del Ram molt garrotxí

L'obertura del túnel de Bracons coincidirà amb la celebració del mercat del Ram de Vic, que és un dels més importants del sector agropecuari del país i un dels més populars. Aquesta coincidència fa pensar els organitzadors d'aquest mercat que l'afluència de públic garrotxí hi serà molt important. I és que en els primers dies de funcionament, sobretot els primers caps de setmana, les previsions són que siguin molts els curiosos de les comarques de la Garrotxa i Osona que vulguin veure el polèmic túnel i fer el recorregut de poc més de mitja hora entre les dues capitals comarcals. És una situació semblant a la que es va produir quan es van inaugurar els túnels de la variant de Castellfollit de la Roca. En aquest cas i per la importància del Mercat del Ram de Vic, probablement seran molts més els garrotxins que visitaran Vic. Aprofitant la celebració d'aquest mercat, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques instal·larà en un espai del recinte firal una exposició amb plafons explicatius de les característiques de les obres que s'han dut a terme a la nova carretera entre Sant Pere de Torelló i la Vall d'en Bas, i també s'hi mostraran fotografies del traçat i vistes aèries que permetran fer una comparació amb els espais afectats abans de les obres, el resultat final i, fins i tot, els traçats previstos per Joanetes (la Vall d'en Bas) abans que el govern decidís reduir les dimensions de la carretera per evitar-hi el trànsit de pas de llarg recorregut entre la península Ibèrica i el centre d'Europa.

Una inauguració simbòlica amb Montilla

L'acte d'inauguració del tram de Sant Pere de Torelló-la Vall d'en Bas de la carretera C-37, que inclou el polèmic túnel del coll de Bracons, tindrà un caràcter simbòlic. Si no hi ha canvis d'última hora, començarà a les 12 del migdia del 3 d'abril vinent. Hi haurà dues comitives. Per una banda, a la banda garrotxina, es donarà una explicació tècnica sobre les característiques de les obres que s'han executat. La mateixa operació es repetirà a la banda osonenca, al municipi de Sant Pere de Torelló. Està previst que, posteriorment, la comitiva garrotxina i l'osonenca es dirigeixin a un dels viaductes anteriors a la boca d'Osona del túnel de Bracons, on el president de la Generalitat, José Montilla, farà el discurs inaugural oficial i, segurament, es tallarà la pertinent cinta.

Les tanques que han barrat el pas als dos extrems d'aquest tram de l'eix Vic-Olot es retiraran a les quatre de la tarda. Des d'aquell moment els vehicles podran circular lliurement per aquest tram de l'eix, que, en algun moment, mentre s'estava projectant, fins i tot es va parlar de la possibilitat de fer pagar un peatge tou per circular-hi. Finalment es va desestimar aquesta opció i es va optar per finançar els 187 milions d'euros que han costat les obres a través de l'anomenat mètode alemany, que consisteix que la constructora, la unió temporal d'empreses formada per les empreses Fomento de Construcciones i Contratas i Ginovard, n'avança els diners.

El Departament de Política Territorial té previst muntar plafons explicatius a les ciutats d'Olot i Vic perquè tothom conegui les obres realitzades.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.