El soroll de les obres del TAV a Girona, prop del límit permès
Els sonòmetres que mesuren la fressa se situen per sobre dels 60 decibels, i per normativa no poden superar els 65
Tots els resultats es poden consultar diàriament per internet
Els sorolls de les obres del TAV al voltant del parc Central de Girona es troben al límit acústic que permet la normativa. Aquest és el resultat de les primeres dues setmanes de funcionament dels sonòmetres que s'han instal·lat; un a la part posterior de l'Estació Jove, i un altre al carrer Josep Maria Gironella.
L'anàlisi dels últims quinze dies evidencia que la majoria d'hores diürnes el soroll en aquest cèntric punt de la ciutat a tocar de les obres del TAV es troba per sobre dels 60 decibels, la qual cosa vol dir que la contaminació acústica es troba dins dels paràmetres que permet la llei, però amb molt poc marge. La normativa estableix que el valor mitjà en horari de dia no superi en cap cas els 65 decibels. El sonòmetre situat a tocar el carrer Santa Eugènia dóna una mitjana diürna d'entre els 60 i el 64 decibels. Així, en setze dies de control, en 11 s'ha situat per sobre dels 60 decibels, és a dir, situant-se en un límit crític i a punt de sobrepassar el que s'exigeix la normativa. El dia 8 de març va registrar la mitjana de soroll més alta, i amb 64,1 decibels va fregar el límit que marca la normativa. Menys soroll percep el sonòmetre de la plaça d'Europa, situat a l'entrada de Gironella, on dels 11 dies de control només en quatre s'ha situat per sobre dels 60 decibels.
Si es mira l'anàlisi hora per hora, es veu amb claredat que durant el dia hi ha puntes que superen els 70 decibels, que en aquest cas superarien el límit permès. S'ha de dir que els sonòmetres estan encara en procés de validació, però es repeteixen el cànons diaris que indiquen les hores centrals del dia com les de més fressa al voltant de l'estació. Els sonòmetres també detecten el soroll del trànsit rodat més proper, com ho demostra que els caps de setmana els valors registrats queden molt per sota dels de la resta de dies.
S'instal·la la via en placa
En el fòrum ciutadà del TAV de divendres, els tècnics de l'oficina del tren de Girona van explicar que les obres als túnels ja contemplen el muntatge de l'anomenada via en placa, que s'ha començat des del pou d'atac fins al sector de Mas Xirgu. Es tracta d'un doble sistema d'amortiment que permet garantir que el pas dels combois no provocarà tremolors als edificis que hi ha sobre el túnel. Es tracta d'un sistema amb una capa de neoprè sota la via i un altre element elàstic en la mateixa via que minimitzen qualsevol vibració.
El contracte amb l'adjudicatària de l'obra ja contempla l'execució de la infraestructura, i en els túnels urbans, l'execució de la via en placa. Es tracta d'un sistema molt delicat i de gran precisió que no pot tenir cap error.