Educació

Les escoles podrien tancar per la Covid a dues aules diferents

Quarantena de 14 dies per als grups on es detecti un cas positiu

Els directors rebran formació per detectar possibles casos

Tindran el suport d’una infermera de referència i d’una aplicació

Falta un mes exacte perquè comenci el curs escolar i, tot i que la pandèmia fa difícil predir el futur, la Generalitat ha establert un protocol, elaborat pels departament d’Educació i Salut, que estableix com es gestionaran els casos de la Covid-19 que es detectin als centres educatius. El document, que parteix de la base que escoles i instituts han d’estar oberts per prestar un servei públic essencial, treballa amb el grup de convivència estable com a element primordial. Aquests grups es refereixen a les aules en què els alumnes passen la major part del temps –i també els docents–, i la comunitat educativa jugarà un paper primordial en la detecció i seguiment dels casos. Les famílies s’hauran d’implicar amb una declaració responsable conforme infants i joves no presenten símptomes compatibles amb la Covid-19 com ara febre o febrícula, tos, dificultat per respirar i dolor muscular.

Els equips directius rebran formació per detectar un possible cas en un alumne, al qual portaran a un espai separat i ben ventilat, li posaran mascareta si és més gran de 2 anys i trucaran al 061 si hi ha símptomes de gravetat. Es recomanarà a la família que truqui al centre d’atenció primària –cada escola té un CAP de referència–, on el pediatra o el metge de família haurà de valorar en les primeres 24 hores la conveniència de fer un test PCR, el resultat del qual hauria d’estar en 24 hores. Les direccions d’escoles i instituts rebran una formació específica per gestionar els casos, que estendran als seus equips, i tindran assignada una infermera de referència al CAP, amb qui tindran contacte directe a través d’un mòbil –es descarta, així, la demanda d’una professional d’infermeria als mateixos centres escolars, com reclamen des de fa temps famílies i el sindicat d’infermeria Satse.

A partir d’aquí s’actuarà de diferents maneres. Si un alumne dona positiu en el PCR, la seva aula es posarà en quarantena durant 14 dies i es farà la PCR a tot el grup. L’ensenyament haurà de continuar de manera telemàtica, i els centres educatius ja hauran d’haver previst abans de l’inici de curs aquesta contingència. Si l’alumne que dona positiu té germans, aquests s’hauran d’aïllar com la resta de la família però no els seus companys, a menys que els germans donin també positiu de la Covid-19. La quarantena s’haurà de fer encara que un contacte doni negatiu un cop s’han fet tots la PCR. Si hi ha un positiu almenys en dos grups diferents situats en un mateix edifici o ala del centre escolar, es recomana la quarantena per a aquells dos grups. Però, si els dos grups estan en diferents ales o edificis, les autoritats sanitàries poden decretar el tancament de tot el centre durant 14 dies.

L’objectiu del protocol és, assumint que hi haurà brots, “obrir les escoles i fer-ho de manera segura per a tots”, va assegurar ahir el director general de Professionals de la Salut del Departament de Salut, Marc Ramentol. “Mantenint tant com es pugui la presencialitat i les dinàmiques pedagògiques en un context en què sabem que hi haurà circulació del coronavirus. I un camí és la translació a l’àmbit educatiu de la detecció precoç dels casos, l’aïllament dels casos i els seus contactes estrets i la cerca de nous casos per frenar la cadena de transmissió”, va dir.

A més de l’assignació d’un centre de referència i d’una infermera del CAP –que ja treballen habitualment amb els centres en el programa Salut i Escola–, s’hi incorporaran altres eines d’ajut, com ara l’aplicació TraçaCovid, que recollirà la informació dels casos sospitosos i dels resultats dels tests i que s’actualitzarà dos cops al dia. També s’incorporaran, abans que comenci el curs, 16 nous gestors de la Covid al Servei de Vigilància Epidemiològica que parlaran amb escoles i instituts per seguir els contactes.

Amb mascareta

Les mascaretes no s’hauran de dur en principi dins el grup estable de convivència que representarà l’aula. Sí que serà obligatòria, per als majors de 6 anys, als espais que comparteixin amb altres grups, com ara el passadís i el pati. Sí que es podria obligar a dur-la, dins de l’aula del grup estable, als majors de 10 anys si la situació epidemiològica de l’entorn es complica. Els 10 anys és l’edat per sota de la qual l’afectació clínica és més lleu i hi ha més asimptomàtics, tot i que la capacitat de transmissió està en debat, segons Ramentol.

Els docents que desenvolupin el gruix de l’activitat amb un grup estable tampoc l’hauran de dur a aquestes aules, però sí quan interaccionin amb altres docents. Els que imparteixen classe a diferents grups sí l’hauran de dur de manera habitual, i si donessin positiu en la PCR no s’haurien de confinar els diversos grups perquè es pressuposa que l’ús de la mascareta haurà preservat els estudiants del contagi. Sí que es confinarà l’aula si dona positiu un docent d’un grup estable. Les extraescolars, ja siguin dins o fora de l’escola, es tractaran també amb els criteris de mascareta i distància interpersonal perquè no es consideraran grups estables de convivència. Pel que fa als docents vulnerables per motius de salut, la xifra dels quals no va precisar Bargalló, se’ls podria adaptar el seu lloc de treball o prescriure una baixa mèdica, i en aquest cas seran substituïts l’endemà, segons el conseller.

Es faran cribratges massius a les escoles com s’estan fent a diferents ciutats i barris? “Pot haver-hi variables que incideixin en aquesta decisió”, va assenyalar Ramentol. Una altra incògnita és com assumiran mares i pares el confinament dels menors. Hauran de fer quarantena si els seus fills són positius, però no pas si aquests són contacte directe d’un infectat. “Qualsevol quarantena genera un problema a la família, però l’única solució efectiva és la baixa laboral amb sou i això és competència de l’Estat. Si no, caldran solucions intermèdies”, va afirmar Bargalló.

Els sindicats més representatius van qüestionar ahir, després de la presentació del protocol, que es mantingui la mateixa ràtio actual i no es redueixin els grups a la meitat, com va plantejar el Departament al maig. “Ens han presentat un pla que servirà sobretot per quan hi hagi símptomes posar PCR. Hem de recordar que l’alumnat és un col·lectiu asimptomàtic en el 90% i el que hem de fer és prevenir, i per a això demanem ràtios de 15 alumnes com a molt a primària i secundària”, va assenyalar el portaveu d’USTEC-STEs, Ramon Font.

El secretari general de la Federació d’Educació de CCOO, Manel Pulido, va considerar al seu torn: “El protocol només diu que col·lapsarem més els CAP, que hauran de gestionar les sospites d’una població d’un milió i mig de persones”, el nombre aproximat d’alumnes matriculat a l’ensenyament no universitari. Pulido defensa reduir els grups a la meitat: “De manera que si hi ha un positiu a l’aula confinarem 15 alumnes i no pas 30.” CCOO reclama incrementar les plantilles, habilitar espais alternatius, utilitzar equips de protecció individual i augmentar el pressupost per a neteja i desinfecció.

LES FRASES

Durant el curs hi haurà incidències i les haurem d’afrontar amb l’aplicació del circuit
Josep Bargalló
Conseller d’educació
Sabent que haurem de conviure amb el virus, és rellevant la gestió precoç dels casos
Josep González-Cambray
Director de centres públics
L’objectiu és obrir les escoles de manera segura, mantenint tant com es pugui la presencialitat
Marc Ramentol
Director General de professionals de la Salut
El que hem de fer és prevenir, i per a això demanem ràtios de 15 alumnes com a màxim
Ramon Font
Portaveu d’UStEC-STEs
Col·lapsarem més els CAP, que hauran de gestionar les sospites d’un milió i mig de persones
Manel Pulido
secretari general de la Federació d’Educació de CCOO
L’escola garanteix la igualtat d’oportunitats, la conciliació i la reducció de les desigualtats
Manifest Tornem a les Escoles

Atenció a l’alumnat vulnerable

Rosa M. Bravo

Els centres educatius d’alta i màxima complexitat, on s’escolaritza l’alumnat més vulnerable, rebrà una atenció especial del Departament d’Educació durant el curs, segons va assegurar ahir Bargalló. Educació preveu 19 mesures, dins el pla de millora d’oportunitats educatives per al curs vinent, per pal·liar els efectes de la pandèmia als centres amb complexitat educativa. El pla està dotat amb més de 48 milions d’euros i preveu, entre d’altres, 5 milions per a sortides i colònies, 4,2 milions per a la gratuïtat del material escolar, 4 per a tallers d’estudi, 5,7 per a l’alumnat amb necessitats educatives especials i 13,5 per reforçar el personal d’atenció educativa.

A aquesta xifra, s’hi hauran de sumar els 4,5 milions que el Ministeri d’Educació i Formació Professional destinarà a atendre l’alumnat més vulnerable de Catalunya. El BOE va publicar ahir la distribució entre les comunitats autònomes de 40 milions d’euros del Programa para la orientación, avance y enriquecimiento educativo, que pretén adaptar-se a la situació provocada per la suspensió temporal de les classes durant el confinament i la desescalada. Els objectius del programa són millorar el funcionament dels centres educatius, reforçar la dotació i formació dels equips docents, facilitar les adaptacions de les programacions didàctiques entorn dels aprenentatges fonamentals i respondre a les necessitats sorgides del confinament. Cada centre podrà escollir actuacions d’un catàleg del programa segons les seves necessitats.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Torna a baixar el risc de rebrot i la velocitat de contagi

Barcelona

Augmenten els joves amb discapacitat psicosocial

girona

Barcelona endreça el mar

barcelona

El senderisme busca el seu lloc en el sector turístic

OLOT
Recerca biomèdica

És o no Alzheimer?

barcelona

Vergés augura trobades de Nadal de màxim sis persones

Barcelona
PORQUERES

Aparcament per a l’escola El Frigolet

Orient Mitjà
Conflicte araboisraelià

La Covid no atura l’expulsió palestina

Líban
ÀLEX ROCA
Esportista, conferenciant

“La discapacitat és subjectiva, tots en tenim alguna”

barcelona