Aplicacions a les aules
Cada cop hi ha més instituts que treballen sense por sobre les aplicacions per a mòbils
El professorat acompanya els alumnes però són ells mateixos que han de dirigir el seu projecte i obtenir-ne la informació bàsica
Des d'una aplicació que funciona de recordatori perquè la gent gran es prengui la pastilla fins a una altra que permet desconnectar el mòbil per evitar distraccions i oblidar-te de tot. Aquests són alguns dels projectes realitzats per estudiants de secundària i batxillerat arran de l'assignatura Mobilitzem la Informàtica que han guanyat els App Awards d'enguany, un concurs impulsat pel Mobile World Capital Barcelona a partir del programa mSchools. Es tracta d'una iniciativa que porta el treball sobre les aplicacions mòbils a les aules amb l'objectiu d'apropar la tecnologia als estudiants perquè aprenguin a desenvolupar els seus propis programes.
El curs passat, 300 instituts van seguir la proposta i 120 alumnes van presentar els prototips d'aplicacions a concurs. Els 35 guanyadors han assistit a campaments d'estiu dedicats a programar.
Aprendre a treballar en grup i a gaudir d'una assignatura, així és com resumeixen l'experiència la Júlia Sala, l'Anna Carbonell, l'Aina Lloret, el Pol Vallès i el Guillem Vallhonrat, estudiants de quart d'ESO de l'institut Ernest Lluch de Barcelona, que van presentar l'aplicació Hand Cook als Apps Award, amb la qual van guanyar el vot popular. La idea els va sorgir a partir de les seves necessitats: “Pensant en què fem els joves quan hi ha poques coses a la nevera. Pa, oli i sal, i au!”, explica la Júlia. L'aplicació permet obtenir receptes a partir dels ingredients que hi ha al refrigerador. El grup destaca de l'experiència haver treballat des de les seves motivacions, i davant això el Pol expressa: “Era de les poques assignatures que teníem ganes de fer.”
L'Anna Abalat, professora d'informàtica a l'Ernest Lluch que acompanya l'alumnat en el procés, parla de l'autoorganització com una de les qüestions importants. “Jo els deixo fer i tinc l'antena posada per si em necessiten però ha de sortir d'ells”, explica. Durant el curs, ella ofereix els recursos i les eines bàsiques de programació, resol els dubtes i, fins i tot, rep formació sobre qüestions que no domina del tot. De l'experiència, alguns dels guanyadors s'emporten un aprenentatge que els ha servit per anar més enllà de l'aula. És el cas de l'Ivor Carbajo i l'Arnau Corredor, estudiants de batxillerat de l'escola Virolai de Barcelona. Els dos joves van aprendre a programar a quart d'ESO i, després d'haver arribat a la final dels Apps Awards del curs passat, han aprofitat aquest any per “perfeccionar l'aplicació fora de l'horari escolar”, expliquen. A partir de l'assignatura de llatí es van engrescar i ara tenen la idea: Ars Longa. “Una xarxa social de museus”, explica l'Ivor. “Volem que els museus es registrin a l'aplicació i hi pugin el calendari.” Així, els interessats es poden registrar, subscriure's a un museu i rebre tota la informació de les activitats que realitzi. La intenció dels nois de 17 anys és programar i comercialitzar l'aplicació.
Albert Forn, responsable de mSchools, valora el grau de satisfacció que han assolit amb la iniciativa: “Idees molt creatives i excel·lents per resoldre les problemàtiques de l'entorn.” Forn també destaca la importància d'apropar la tecnologia a les aules perquè “hi ha manca d'enginyers, i alhora molta demanda”. Arran de l'assignatura, “molts participants s'han replantejat fer carreres tecnològiques”.