Societat

OCTAVI BONO

DIRECTOR GENERAL DE TURISME

“Hem banalitzat el turisme de costa i s'ha de valorar”

“S'ha menystingut el turisme sedentari de litoral però és important perquè proveeix d'experiències de gran valor com recuperar el temps per a la família i relaxar-se”

“És cert que hi pot haver llocs on hi ha molta concentració i això inquieta els veïns, però en aquests focus no estem parlant més d'un problema de civisme que de volum?”

VOCACIÓ PEL TURISME
Octavi Bono fa dos mesos va deixar el càrrec de director del Patronat de Turisme de la Diputació de Tarragona per encarregar-se de la direcció general de Turisme de la Generalitat, en substitució de Marian Muro, que ha passat al sector privat. Nascut a Riudoms fa 48 anys, Bono és diplomat en Turisme (CETT-UB), llicenciat en ciències polítiques i sociologia (UNED) , màster en direcció pública (Esade Universitat Ramon Llull) i doctorand per la URV amb una investigació sobre la governança en el sistema turístic català.
Fins al 31 de juliol
han visitat Catalunya més de deu milions de turistes estrangers

Conversem amb el director general de Turisme el dia que l'Assemblea de Barris per un Turisme Sostenible (ABTS) de Barcelona ha presentat al·legacions al projecte de decret de reglament de turisme, que regula l'habitatge d'ús turístic (HUT). Els veïns entenen que aquesta tipologia d'explotació econòmica fa un “enorme dany” al parc d'habitatge i al teixit social i denuncien la incompatibilitat dels usos residencials amb els turístics.

Com ho veu això?
No només han al·legat aquesta part dels veïns. També ho han fet col·lectius com el de Veïns Amfitrions, els que lloguen habitacions a casa seva, i ells, per contra, creuen que la regulació que volem fer és excessiva.
Els pisos turístics estan canviant els barris i els seus usos?
Nosaltres ja havíem fet una regulació dels habitatges d'ús turístic per fer visible una oferta que sabíem que existia, per tenir un sistema normatiu i poder actuar des d'una perspectiva de gestió i evitar que no hi hagi aquest tipus de situacions. És cert que hi pot haver algun lloc a la ciutat on hi ha concentració i això inquieta els veïns, però vist en conjunt em faig la pregunta: en aquests focus, en realitat tan mediatitzats, no estem parlant més d'un problema de civisme que de concentració o de grans volums? Hem d' intentar minimitzar actuacions no desitjades però pensant que el turisme és, en el seu conjunt, una gran oportunitat.
S'ha dit que els turistes s'han queixat de la massificació.
Tot i així l'experiència en conjunt l'han valorat amb un 8,6.
És possible descentralitzar?
La gent quan va a París per primera vegada què va a veure? Doncs aquí passa el mateix: quan la gent va a un lloc va a veure els elements més característics d'aquell lloc. Actuar sobre això és complex perquè la fortalesa del desig de conèixer aquests elements és molt intensa... inevitable. Tot i així el 15% dels turistes que vénen a Barcelona fa una visita a fora. Podem fer més per despertar el desig dels visitants d'anar a altres llocs? Sí, però seguirem trobant-nos una motivació molt
sòlida dels que vénen a veure unes determinades coses. En clau catalana la mobilitat depèn molt dels mercats.
Per exemple?
Arreu del país, sigui la Costa Brava, sigui el sud, l'excursió més venuda és Barcelona. Els russos, per exemple, són compradors i volen conèixer-ho tot. No t'estranyi que un rus s'estigui a la costa i faci una excursió d'un dia a París o de dos dies a Montecarlo. El mercat francès, que ve amb el seu cotxe, es mou molt. El mercat britànic, per contra, és molt sedentari. Tan sedentari que en algunes destinacions del litoral fins i tot visita poc la platja perquè disfruta de l'hotel. I té les seves motivacions: bon clima, piscina per als fills, tranquil·litat, activitats dirigides... Històricament s'ha menystingut i banalitzat aquest tipus de turisme però és important perquè proveeix d'experiències com recuperar el temps per a la família, jugar amb els fills, relaxar-se, treure velocitat al rellotge... No li hem donat el valor que té, que és molt gran.
Tenim dades d'aquest estiu?
De l'1 de gener al 31 de juliol el turisme estranger ha generat 9.500 milions d'euros, un 2,9% més, i s'ha arribat als 10 milions de turistes, un 4% més.
Objectius amb vista al futur?
Tinc ganes de posar l'accent en els temes associats a intel·ligència, informació i coneixement, un sistema d'intel·ligència turística per al país, a favor d'una millor competitivitat. També volem prestar especial atenció a la imatge de marca, tant de Catalunya com de les destinacions catalanes i, també hem de ser capaços de donar impuls a l'activitat turística global, des dels petits segments en la realitat més plural del país fins al litoral, la dinàmica urbana a Barcelona i la neu al Pirineu: productes generadors de molt volum i molt nivell de negoci.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

El Procicat ampliarà a 10 els comensals per taula a l’interior de restaurants

Barcelona

Unes jornades i una fàbrica de continguts audiovisuals, entre les propostes d’Òmnium per defensar el català

Barcelona
El temps
Servei Meteorològic de Catalunya

Cel enteranyinat

Barcelona

Els taxistes es manifesten contra les propostes d’Uber i FreeNow de “liberalitzar el mercat”

Barcelona

La pandèmia fa caure fins a un 50% el diagnòstic de patologies freqüents a l’atenció primària, segons un estudi

Barcelona

Barcelona planteja tancar les botigues de conveniència que venguin alcohol fora de l’horari permès o a menors

Barcelona

Es frena la tendència a la baixa de la pandèmia

Barcelona

La nova colada, més fluïda, avança cap al mar

La Palma

Salut constitueix el Comitè Científic Assessor de la Covid-19, presidit per Magda Campins

Barcelona