Societat

les inversions de l'estat

L’Estat només executa un 56% de l’obra compromesa

La patronal Foment del Treball denuncia una progressiva desinversió en obra pública a Catalunya

La Generalitat té tenallada la capacitat inversora per la hipoteca d’obres anteriors

L’any passat l’Estat només va invertir en obra pública a Catalunya un 56% del que en els pressupostos s’havia compromès a invertir. Aquesta és una de les dades que va subratllar ahir Foment del Treball en la presentació del tradicional informe sobre l’estat de la inversió en obra pública al Principat, que els portaveus de la Patronal van qualificar de “deficient”. Foment alerta que “si es manté en el temps aquesta baixa inversió es posa en perill la continuïtat del sector de les infraestructures, la competitivitat de l’economia catalana i la qualitat de vida dels ciutadans”.

En el cas de l’Estat la situació ha anat de mal en pitjor, perquè el percentatge d’execució de l’any passat va ser ostensiblement inferior al del 2015, quan Foment va fer realitat el 70,8% del que havia pressupostat. La patronal no només critica el baix nivell d’inversió sinó també la falta d’informació de l’estat de les obres. “Fora adient publicar l’estat de situació de cada projecte, informant detalladament d’aquells aspectes rellevants perquè el ciutadà pugui avaluar el progrés de l’actuació”, afirma la institució.

Pel que fa a les inversions de la Generalitat, es recorda que els pressupostos del Departament de Territori estan del tot condicionats al pagament d’obres realitzades en anys anteriors amb finançament estructurat. La situació més greu és la que es genera en el cas de les obres de la línia 9 del metro, al tram central, que estan aturades i s’ha d’anar pagant cada any una quantitat estipulada amb les empreses concessionàries.

En la repassada d’obres concretes, Foment denuncia que “avancen a un ritme molt lent” els treballs de desdoblament de la carretera N-II a les comarques gironines i de l’N-340 a Tarragona. També denuncia la paralització del projecte de la B-40, coneguda com el quart cinturó, si bé en aquest cas el Ministeri de Foment va anunciar recentment la voluntat de posar a licitació el projecte entre Granollers i Sabadell.

L’informe de Foment també denuncia que “el servei de rodalies i regionals segueix rebent un volum d’inversió clarament insuficient”, i recorda que s’ha executat una part “mínima” del pla d’infraestructures del 2009-2015.

Un altre treball de la mateixa patronal avisa que, en el conjunt de les infraestructures, Catalunya té els dèficits més importants en les carreteres i en el transport de mercaderies amb camió, avió o per via marítima. En autopistes i transport de passatgers per avió, Catalunya està per sobre de la mitjana europea.

LA XIFRA

1.130,5
milions
d’euros en licitació d’obra pública a Catalunya el 2016, un 2% menys que l’any anterior.

LA FRASE

Moltes obres estan parades o s’estan fent rescissions de contracte
Joaquim Llansó
president de la comissió d’infraestructures de foment


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

religió

Montserrat vol que el seu ‘Mil·lenari’ sigui obert a tota la societat

Montserrat
societat

Estudien un projecte per crear pisos amb serveis per a gent gran que faciliti l’accés al lloguer als joves

Manresa
Campdevànol

Punt d’autoreparació de bicicletes a la font del Tòtil

Campdevànol
GIRONA

Els pagesos gironins protesten per una nova baixada del preu de la llet

GIRONA
Societat

Acord per ampliar el festival Roses de Reus

Reus
FIGUERES

Restauraran la façana i els elements patrimonials del Teatre el Jardí

FIGUERES
Urbanisme

Rebategen carrers de Sarrià per denunciar la destrucció dels jardins de Can Raventós

Barcelona
societat

Barcelona vol limitar l’horari d’obertura a l’entorn del carrer Tuset

barcelona
BADALONA

Els usuaris de Can Bofí Vell, condemnats a viure de nou al carrer

BADALONA