Societat

Adeu a la targeta T-10

Avui és l’últim dia que es pot fer servir el títol multiviatge més venut del sistema tarifari integrat des del 2001

A partir de demà surt a la venda la T-familiar, que permet fer vuit viatges en 30 dies

La T-10 serà història a partir de demà. El títol multiviatge ha estat el més venut des que es va començar a comercialitzar l’any 2001 coincidint amb l’entrada en funcionament del sistema tarifari integrat a l’àrea de Barcelona. Ara deixa pas a una nova família de títols integrats que es van posar a la venda a principi de gener i que inclouen una nova targeta de deu viatges, la T-casual, unipersonal i més cara, que no està tenint el mateix èxit que tenia la T-10. Demà mateix surt a la venda un altre títol multiviatge, en aquest cas multipersonal, la T-familiar, un abonament de vuit viatges que tindrà un preu de venda de 10 euros per una zona que s’haurà d’utilitzar en 30 dies consecutius, des de la primera validació. Es va crear arran de les protestes que va provocar l’anunci de la desaparició de la T-10. Tots aquests títols continuaran vigents fins a l’esperada arribada de la T-mobilitat, una targeta personalitzada amb xip incorporat que permetrà una nova forma de càlcul de l’import dels desplaçaments en funció de les rutines de transport de l’usuari, dels quilòmetres recorreguts i de la freqüència amb què es faci servir el transport públic.

Integració tarifària

Les primeres targetes T-10 es van posar a la venda el 15 de gener del 2001. Permetien fer deu viatges, es podien compartir i eren vàlides per als autobusos de TMB, metro i FGC en la primera corona metropolitana amb transbordaments en un temps màxim d’una hora i 15 minuts entre la primera i la darrera cancel·lació. Mesos després s’hi van sumar la resta de corones i operadors de transport en superfície i la xarxa de rodalies de Renfe. Durant els primers mesos de funcionament, la T-10, que en aquell moment costava 885 pessetes, es va posar al capdavant dels títols d’integració tarifària més utilitzats. El primer any se’n van vendre prop de 29 milions i mig d’unitats.

Anteriorment ja havien existit targetes multiviatge, encara que sense la característica banda magnètica de la T-10. Eren de cartró allargades i s’havien de picar, de manera que la màquina en retallava un tros cada cop que es feia un viatge. La primera sèrie de targetes multiviatge amb la possibilitat de fer combinacions de mitjans de transport públic va aparèixer el 1980 a Barcelona. Es van crear diferents targetes en funció de la seva utilització, com ara la T-1, que era un abonament de deu viatges vàlid per a busos, metro i FGC; la T-2, que combinava metro i FGC, i la T-3, una targeta per a aquells que només utilitzaven autobús i metro. També es va posar a la venda la T-4, amb els mateixos usos, però que tenia una tarifa especial per als jubilats.

Ara, 19 anys després de la seva creació, la T-10 passa a ser un títol de col·leccionista. De fet, els integrants de l’Associació de Col·leccionistes Empleats de Metro i Autobús (Acema) ja en tenen un bon nombre de conservats. Tot i que es tracta d’una targeta que no ha experimentat modificacions substancials al llarg de la seva vida, Alberto Martín, president d’Acema, explica que de T-10 n’hi havia de dos tipus: les de vores arrodonides que es podien comprar en estancs, quioscos i altres punts de venda, i les quadrades, que sortien de les màquines expenedores impreses. Tot i la monotonia, hi ha hagut canvis en el disseny dels logotips de les empreses de transports integrats. A més, a partir del 2012 s’hi va afegir una banda hologràfica per dificultar el frau, que el primer any portava gravada una filigrana i després va incloure els logos de les empreses. De rareses, poques, explica Martín. Només en les targetes del 2001 se’n van fer algunes sèries amb publicitat i ofertes 2x1 al Zoo de Barcelona o la cadena de menjar ràpid Pans&Company. “També n’hi algunes on la fletxa va sortir impresa per error a la banda dreta en comptes de l’esquerra”, assegura Martín, que diu que a la seva col·lecció hi té una altra raresa: la T-10 del 2020, que es va imprimir per posar a la venda però que finalment no ha vist la llum. Tots aquells que encara en tinguin alguna, a partir de demà la podran bescanviar per una T-casual abonant la diferència. Això si no està utilitzada. Si és així, la poden guardar en un àlbum de records.

LA DATA

15.1.2001
Surt a la venda
la T-10, l’abonament multiviatge més utilitzat de la xarxa de transport públic de Barcelona.

LA XIFRA

885
pessetes
costava la T-10 d’una zona el 2001. Això són 5,32 euros, gairebé la meitat del que costava l’any passat.

L’educació en el lleure reclama tarifes adaptades

Els moviments d’educació en el lleure s’han mobilitzat per denunciar els perjudicis que els ocasiona la desaparició de la T-10 i d’altres títols de transport com la T-70/30, que eren els més utilitzats per esplais i entitats juvenils per desplaçar-se en grup. El Consell de la Joventut de Barcelona (CJB) ha engegat la campanya #ensmovem per reclamar preus especials reduïts per a viatges en grups d’associacionisme educatiu ja que els nous títols, la T-familiar i la T-grup, són molt més cars que els anteriors. En el cas de desplaçaments de sis zones, habituals quan es fan excursions, s’ha passat dels 183,70 euros que costava una T-70/30 als 335,30 euros que val ara una T-grup pel mateix nombre de zones. La campanya té el suport de les deu federacions d’entitats educatives en el lleure de Barcelona, que apleguen més de 300 esplais i caus. El CJB té previst reunir-se dijous vinent amb representants de l’Ajuntament de Barcelona per exposar-los les seves reclamacions i esperen que el consistori se situï al seu costat i faci pressió al sí de l’ATM, que no ha respost a la petició de reunió feta pel CJB i que, interpel·lat per aquest mitjà, tampoc s’ha volgut pronunciar sobre aquesta qüestió.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
MIQUEL BLASI
President i CEO d’e-WATTS TECNOLOGIES

“Faig teletreball i organitzo el pla estratègic postcrisi Covid-19”

EPIcubs per als hospitals gironins

gironaU

L’Estat vol fer més tests però no aclareix com

barcelona

Reclamen el control sanitari de les residències d’avis

barcelona

Salut permetrà acompanyar els malalts crítics en la recta final

Barcelona

Sanitaris a contrarrellotge

Barcelona

Diversos sistemes: un sol resultat

barcelona
el confinament, en primera persona

Per quedar-se a casa

GIRONA

El virus ataca les llibertats

barcelona