Societat

MARIA CAMPUZANO

PORTAVEU DE L'ALIANÇA CONTRA LA POBRESA ENERGÈTICA

“Amb el context actual, s’ha de fer net i condonar el deute acumulat”

El govern espanyol no ha prorrogat la moratòria de talls i temem el pitjor per als més vulnerables a les portes de l’hivern
Els qui venen per primer cop veuen com ara no poden assumir factures que pagaven per sobre del que tocava

Des del 2015 Catalunya és l’única comunitat que prohibeix tallar la llum a les famílies vulnerables que no poden pagar, però continua sent un misteri qui assumirà el deute que van acumulant. L’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) continua la lluita perquè ningú sense recursos es quedi sense llum i aigua.

Confinats tants mesos, s’han disparat els consums d’aigua i llum. Quina és la situació per als més vulnerables?
Amb la crisi sanitària i el confinament, el problema ha estat aquest increment de la vulnerabilitat. Moltes famílies ja estaven en una situació complicada i no podien pagar factures, però ara ens trobem gent que sense feina o en condicions més precàries tampoc hi arriben i per primer cop es trobaran en situació de pobresa energètica.
En ple estat d’alarma van iniciar una campanya d’àmbit estatal per reclamar la gratuïtat d’aquests serveis bàsics.
Reclamàvem la gratuïtat per a tothom perquè en una primera mesura el govern espanyol només protegia les famílies que tenien el bo social elèctric, quan sabem que molta gent vulnerable no el té. Per això vam demanar que aquesta protecció s’ampliés. Durant unes setmanes es va aconseguir i vam celebrar aquesta moratòria de tall a tots els consumidors vulnerables. Però no van tenir en compte la segona demanda de la gratuïtat dels serveis mentre durés el confinament precisament per evitar que no es produís l’acumulació de deute entre les famílies, com ja hem vist que ha anat passant a Catalunya. Lamentem que no s’hagi pres cap tipus de mesura per resoldre-ho.
I quina és la situació que es troben ara?
Estem preocupats perquè el govern espanyol ha decidit no prorrogar aquesta moratòria de talls i temem el pitjor amb una onada de talls de subministraments als més vulnerables a les portes de l’hivern. Per això exigim a l’executiu de Pedro Sánchez que rectifiqui i prorrogui la moratòria de manera indefinida fins que no es legisli el principi de precaució, com tenim a Catalunya, i que es van comprometre a aprovar dins els pla d’estratègia nacional contra la pobresa energètica. Això obliga les empreses, abans de tallar el subministrament, a preguntar als serveis socials si es tracta d’una persona en situació de vulnerabilitat i dona als ajuntaments informació per fer un seguiment de cada cas.
A Catalunya no es poden fer talls de subministraments als més vulnerables. Es compleix o es troben sorpreses?
Pel que fa a talls, no detectem anomalies. N’hem tingut alguns durant el confinament i s’han denunciat a la Generalitat i Endesa els han connectat ràpidament. El que ens arriben són talls esporàdics; tant la llei 24/2015 com la moratòria de talls en l’àmbit estatal s’estava complint, però el que ens preocupa és l’acumulació de deute que estan tenint les famílies, sobretot a Catalunya. I amb això entrem en el tema dels convenis.
Convenis encallats entre les companyies i l’administració mentre el deute creix.
Segons la llei, s’havia de resoldre amb la signatura dels convenis entre la Generalitat i les empreses subministradores, i cinc anys després no tenim res tancat, sobretot perquè empreses com Endesa s’han negat a signar-los. Aquest 2020 s’han reactivat les negociacions entre les dues parts per arribar a un acord, però Endesa, tot i estar negociant amb la Generalitat, segueix les seves estratègies de pressió per reclamar el deute.
Acompanyaven a judici una veïna de Lleida a qui l’empresa reclama 6.000 euros. És aquesta nova tàctica que denuncien?
Exacte, perquè saben perfectament que està en situació de vulnerabilitat, amb els informes de serveis socials que s’actualitzen cada sis mesos, i realment no paga perquè no pot. Estem esperant que signin aquests convenis però a la vegada Endesa la porta a judici per intentar cobrar. El pitjor de tot és que saben que si finalment la Dolors és condemnada a pagar no ho podrà fer perquè no té ingressos ni arriba als ingressos mínims perquè li puguin embargar els comptes. Per què fer passar a una família un patiment absolutament innecessari sabent que no podrà pagar aquestes factures? Nosaltres tenim clar que és una estratègia de pressió d’Endesa. Primer a les famílies perquè tinguin por i treguin els diners de sota les pedres, si cal privant-se de coses més bàsiques com ara el menjar. A la vegada, és la manera de pressionar la Generalitat perquè acabi claudicant als seus designis i assumeixi la meitat del deute.
Un deute que afecta 21.000 llars i que, segons xifres de la companyia, puja a 25 milions d’euros.
L’APE i les mateixes administracions no hi estem d’acord perquè és un deute que s’ha anat acumulant, principalment per responsabilitat de l’empresa perquè no s’ha avingut a signar aquests convenis, i és un deute que està inflat perquè moltes d’aquestes famílies podrien tenir factures molt més baixes si Endesa els hagués posat la potència adequada o els hagués fet el bo social, actualitzant i optimitzant les factures com caldria. Ara Endesa ensuma que la situació actual, amb la crisi sanitària que estem patint, no permet a l’administració gastar-se els 13 milions del deute de 26 milions que té acumulat l’empresa.
La solució és signar els convenis i condonar el deute?
El temps va passant i la situació s’agreuja. Endesa ha de donar resposta als convenis i saber què passarà a partir d’ara amb aquelles famílies que no puguin pagar les factures. Només falta posar-se d’acord amb el deute acumulat, que és una misèria per a Endesa, quan en plena crisi no paren d’augmentar els seus beneficis. No té cap sentit que ho pagui l’administració quan li calen més recursos que mai per atendre els qui més estan patint. Reclamem als governs català i estatal que reclamin la condonació del deute a aquestes empreses que tenen el privilegi de gestionar i fer negoci amb uns béns bàsics com l’energia i l’aigua. Exigim a Endesa que reflexioni perquè tampoc els interessa anar acumulant deute any rere any. Han d’entendre el context que tenim ara mateix, s’ha de fer net i mirar cap endavant.
La mesura estatal del bo social elèctric no s’impulsa prou o no interessa?
És una mesura absolutament insuficient perquè deixa molta gent fora perquè els criteris de renda i la definició de consumidor vulnerable són molt inferiors als que tenim a Catalunya amb la llei 24/2015. Hi ha famílies que hi tenen dret però ni saben que existeix o desisteixen per la complexitat amb tota la burocràcia, i veiem casos en què els l’han denegat tres i quatre vegades perquè els falten documents o tràmits administratius. Són les mateixes empreses subministradores les que autoritzen i poden oferir aquest bo social. Nosaltres plantegem que el millor en l’àmbit estatal seria universalitzar per garantir el servei als més vulnerables i establint una tarifa social real que vagi més enllà dels descomptes fixos del 20% al 40% del bo social per a aquestes rendes tan baixes. I sobretot garantir arreu que no es talli la llum a cap família vulnerable, com s’està complint a Catalunya.
Què han de fer les famílies que no poden pagar la llum?
S’han d’acollir al bo social, que és l’única mesura estatal perquè la seva factura sigui el mínim possible, i a la vegada anar a serveis socials, on els tramitaran l’informe de vulnerabilitat de la llei catalana que els protegirà contra els talls. Són dues mesures que conviuen i que molta gent desconeix.
Amb l’ocupació d’habitatges detecten traves per tenir llum. És un dels principals reptes ara mateix?
És un dels grans problemes sense resoldre. Les famílies que tenen necessitat d’ocupar habitatges, que en la majoria dels casos són dels bancs i grans tenidors, no tenen manera de contractar el servei perquè l’empresa els reclama un contracte de lloguer o l’escriptura. Per tant, els condemna a viure sense llum o a connectar-se de manera irregular, amb el risc enorme que comporta per a la família i els veïns. Insistim que cal fer un protocol com el que s’ha fet amb companyies d’aigua per fer un contracte provisional mentre l’administració no resolgui el reallotjament o l’entitat financera no els faciliti un lloguer social.
Amb les companyies d’aigua ha estat més fàcil garantir el subministrament?
Durant el confinament, a l’àrea metropolitana s’han fet protocols per instal·lar comptadors socials d’aigua i molts ajuntaments de Catalunya han arribat a acords amb les companyies per buscar solucions per a aquestes famílies. També hi ha hagut ajuntaments, com el de Cerdanyola, que tenint propostes sobre la taula s’hi han negat, posant en risc les famílies més vulnerables quan en plena pandèmia la higiene era més urgent. La realitat és que hi ha ajuntaments que en acabar el confinament han tret els comptadors socials sense revisar la situació de les famílies.
I a Barcelona hi ha hagut les queixes per les factures de l’aigua.
S’han disparat les factures i l’actitud d’Agbar ha estat que cada família reclami, quan no és tan fàcil entendre la factura i no tothom té la capacitat de reclamar. Per això demanem que sigui la companyia la que ho faci de manera automàtica. Veiem com s’ha replicat en altres municipis on la gestió municipal ha mirat de bonificar després del confinament el cànon de l’aigua i l’increment del preu no ha estat tan bèstia. A Terrassa estan estudiant com compensar-ho en les pròximes factures.
A l’inici de l’APE parlaven d’un 11% de la població en risc de pobresa energètica. Amb la crisi detecten nous perfils?
Encara és massa d’hora per tenir dades de com està afectant la situació actual, però tenim més demandes i gent nova que per primer cop no pot pagar. De nou són les dones les que venen a les assemblees per explicar que comencen a tenir problemes per pagar les factures i no saben què fer. Com vam assenyalar en un informe fa un parell d’anys, amb dades de l’Ajuntament de Barcelona, un 75% de les persones que anaven a demanar ajudes per pagar les factures són dones. Els qui venen per primer cop veuen com ara no poden assumir factures que pagaven per sobre del que tocava.
Com s’hauria de canviar el model, més enllà de garantir que no es talli la llum a ningú pel fet de no poder pagar?
El model que tenim ara mateix demostra que no funciona a mans d’unes grans empreses privades que anteposen els beneficis econòmics als drets de tenir uns serveis bàsics segons la capacitat econòmica. L’alternativa és un sistema de servei universal i gestionat per una empresa pública o comunitària. S’han d’estudiar altres gestions que no siguin d’empreses privades multinacionals que tenen l’objectiu de buscar beneficis astronòmics. S’ha de canviar el sistema a llarg termini i mentrestant lluitar perquè no es tallin els subministraments als més vulnerables.
L’APE va néixer per la mobilització social i de lluita. Ara és un nou moment de tornar a reivindicar drets?
Totalment. Continuem estant als carrers, tot i que la situació de pandèmia no ho facilita. El nostre moviment està format per les persones afectades per aquestes situacions de pobresa energètica, que malauradament també afecta molt la salut. És complicat per a molts sortir al carrer perquè hi ha un risc, però no deixem de treballar i pressionar. Continuem fent els assessoraments col·lectius i busquem l’equilibri entre les trobades presencials i digitals perquè tothom hi pugui tenir accés.

Advocada activista

Nascuda a Barcelona el 1981, advocada de professió, treballa des del 2008 a Enginyeria Sense Fronteres, des d’on impulsen projectes per garantir serveis bàsics a la població i la gestió dels recursos i el territori. La feina en l’àmbit de l’energia la compagina amb l’activisme, i des del 2014 es va implicar en la constitució de l’Aliança contra la Pobresa Energètica (APE) per lluitar perquè ningú es quedi sense serveis bàsics com la llum i l’aigua. Amb el suport del moviment popular, es va aprovar al Parlament de Catalunya la llei 24/2015, que prohibeix a les empreses subministradores tallar la llum, el gas o l’aigua a les famílies que tenen menys recursos. Enmig de la pandèmia actual l’entitat lluita perquè el govern espanyol aprovi una moratòria de talls fins que no es reguli per llei.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia

salut

Anuncien que el nou hospital de Calella estarà fet el 2030

calella

Èxit de vendes el primer dia de l’Expocasió

fornells de la selva
CALDES DE MALAVELLA

Finalitzen les obres de la depuradora de Can Carbonell

CALDES DE MALAVELLA

L’escola de pilots d’Alguaire estarà a punt la primavera vinent

Alguaire

Concentració per reivindicar la salut mental en el treball

girona

235 alumnes de 6è de primària ballen per l’equitat a Sant Gregori

girona

S’inicien les obres per convertir el Xalet Soler en la Casa de la Tecnologia

girona

Totes les cries del musclo del Delta acabaran provenint de Roses

roses

Sant Pau descobreix una nova causa genètica d’immunodeficiència

Barcelona