L’abús dels mòbils s’associa amb l’agressivitat i l’ansietat
Una recerca de la UdL, l’IRBLleida i la UAM analitza les respostes de 1.562 persones de 18 a 90 anys
Els joves i les dones són els col·lectius més afectats per l’ús abusiu dels telèfons intel·ligents
Les personalitats més agressives, impulsives, inestables emocionalment i amb ansietat fan un ús problemàtic o abusiu dels telèfons intel·ligents. Així ho conclou una recerca de del grup de neurocognició, psicobiologia de la personalitat i genètica de la conducta de la Universitat de Lleida (UdL) i l’Institut de Recerca Biomèdica de Lleida (IRBLleida), en què també ha participat la Universitat Autònoma de Madrid.
La recerca s’ha fet amb una mostra de 1.562 persones de 18 a 90 anys, de la qual el 54,3% eren dones i el 45,7%, homes. S’han analitzat les respostes a un formulari escurçat del qüestionari Zuckerman-Kuhlman-Aluja que mesura cinc dominis de personalitat: agressivitat, activitat, extraversió, neurosi i recerca de sensacions. I el resultat de l’anàlisi de les respostes confirma la gran relació entre l’ús problemàtic del telèfon intel·ligent i els trets de personalitat de la neurosi, l’agressivitat i, en menor mesura, la recerca de sensacions. La neurosi inclou trets com ara la baixa autoestima, l’ansietat, l’hostilitat, els canvis d’humor i la necessitat d’aprovació social. La investigació destaca que la freqüència de l’ús problemàtic dels smartphones ha anat en augment al llarg dels darrers anys.
Els col·lectius més afectats per aquesta relació són la gent jove dels dos sexes i les dones de totes les classes socials. El tipus de personalitat associat a l’ús abusiu dels smartphones també està relacionat amb altres addicions com ara la dependència de les drogues, del sexe, d’internet o del joc patològic, segons assenyalen fonts de la universitat. El catedràtic de psicopatologia de la UdL Anton Aluja explica que “l’ús problemàtic del telèfon intel·ligent pot contribuir a problemes i trastorns de conducta, especialment en adolescents” i, per tant, “cal prestar especial atenció a la prevenció en programes escolars”.
La investigació duta a terme per la Universitat de Lleida, l’Institut de Recerca Biomèdica de Lleida i la Universitat Autònoma de Madrid ha estat publicada per la revista Current Psychology. La recerca del grup de neurocognició, psicobiologia de la personalitat i genètica de la conducta ha rebut una ajuda provinent del Ministeri d’Economia, Indústria i Competitivitat.