Debat obert sobre l'eficàcia de les caravanes solidàries
Montilla i Soraya Rodríguez critiquen les expedicions que no tenen mesures de seguretat
Acció Solidària defensa que no caldrien caravanes si l'administració s'ocupés més de les ONG petites
Els responsables de Barcelona Acció Solidària continuen defensant el seu model d'actuació: organitzar una caravana anual per traslladar material de diferents ONG que tenen projectes a l'Àfrica. Trasllat a cost mínim i de porta a porta. Si el govern es responsabilitzés de fer aquesta funció, ells deixarien d'organitzar expedicions. Aquesta va ser la resposta ahir del director de l'ONG, Francesc Osan, davant del debat que ha sorgit un cop dilluns van ser alliberats Roque Pascual i Albert Vilalta, els dos voluntaris que s'han passat gairebé nou mesos en mans d'Al-Qaida.
A les declaracions de la secretària d'Estat de Cooperació, Soraya Rodríguez, apuntant que la fórmula de la caravana “potser no és la més adient per l'amenaça de segrest d'occidentals” a la zona del Sahel, ahir s'hi va afegir el president José Montilla, que va insistir que la prioritat és garantir la integritat de les persones. Més que posar en dubte el sistema de funcionar de Barcelona Acció Solidària, tots dos polítics alerten que països que fins fa poc eren segurs, tant per cooperar-hi com per viatjar-hi, ara ja no ho són, perquè les cèl·lules terroristes utilitzen els segrestos com a sistema de finançament.
Osan defensa que si els governs no s'ocupen de garantir aquest suport logístic a les ONG petites, és el mateix teixit associatiu el que s'organitza i en resulten la caravana solidària. En cada expedició s'hi impliquen 35 ONG, que tenen més d'un centenar de programes a l'Àfrica. “Fem un servei de porta a porta –insisteix el director de l'entitat–. Si el fa el govern, estarem encantats”. “També estem en contra de les caravanes que reparteixen material de forma indiscriminada, com el Dakar Solidari, que es feia paral·lel a la cursa i només servia per netejar consciències”, apunta Osan.
Suborns i pèrdues
A més de l'argument que el transport comporta un cost que moltes ONG petites no es poden permetre, hi ha la qüestió de la seguretat. La caravana fa el lliurament i sap que el material arriba. Osan assegura que si el carregament arriba sol a un port de l'Àfrica, és habitual haver de subornar les autoritats portuàries i la policia, i, a més, hi ha el perill que el material desaparegui. Des de la Federació Catalana d'ONG per al Desenvolupament, Francesc Mateu, es va declarar ahir partidari de “treballar amb recursos i compres locals”, més que no pas dur material des d'Europa.