Escapades

Entre boscos i conreus

Proposem una ruta per descobrir la vall del Bac i l'encantadora vila d'Oix, un dels millors punts d'accés a l'Alta Garrotxa

Per la seva diversitat i singularitat, l'Alta Garrotxa és, sens dubte, l'espai més important del Prepirineu oriental. Per descobrir tot aquest paisatge proposem una ruta per la vall del Bac que travessa Oix, un poble encantador dins el municipi de Montagut, format per tres carrers empedrats i l'església, que es conserva com fa segles. A banda, es podrà admirar una zona relativament aïllada que conserva una important riquesa biològica, declarada espai d'interès natural i designada zona d'especial protecció per a les aus dins la Xarxa Natura 2000.

La ruta comença a l'Hostal de la Vall del Bac, on es pot deixar el cotxe –s'hi arriba des del parador Mont-roc de Castellfollit de la Roca per la carretera cap a Oix–. Davant l'hostal hi ha una font, d'on cal recular a peu per la pista d'on veníem fins a travessar un torrent i prendre el vial que surt a l'esquerra cap al nord-est, assenyalat amb les marques blanques i vermelles dels senders de gran recorregut (GR-1). Més endavant deixarem la pista principal i prendrem un camí ample a la dreta, que puja suaument. Finalment arribarem al coll del Reverter, on una alzina assenyala diferents rutes a seguir. Cal agafar la del mig, que porta a Toralles. Aquest recorregut passa entre un rocam a l'esquerra i la vall de Carrera a la dreta, des d'on es pot veure de lluny l'Hostal de Colldecarrera i el veïnat de Castellar de la Muntanya. Més tard trobarem l'oratori de la Costa, dedicat a Sant Isidre. Al llarg del camí podrem admirar el veïnat de Toralles, el Bassegoda, el Montpetit i el cim de Montmajor, entre altres. Caldrà creuar el torrent de Toralles per arribar a una pista on destaca el rètol que adreça a Oix i la vall del Bac. Aquí es pot fer una escapada i visitar l'església de Sant Martí de Toralles –documentada fins ben entrat el segle XIII, tot i que l'edifici actual va ser construït en el segle XII– i la bonica casa del Marcer, on es pot beure a la font.

Després de visitar Toralles, cal tornar al rètol indicador i prendre la direcció d'Oix, seguint la pista cap al nord. Passarem al costat d'una granja de cavalls, veurem les cingleres de llevant del Montmajor i el veïnat de Sant Miquel de Pera fins a trobar un rètol amb diferents itineraris. Es pot davallar per la pista, travessant la riera d'Oix per un passadís (per anar a Oix) o bé des d'aquí continuar cap a la vall del Bac pel sender del Bodelquer.

A Oix, anirem pel carrer Major amunt fins a trobar la font. Aquest punt de la ruta permet gaudir d'un petit poble encantador. Tres carrers empedrats i l'església de Sant Llorenç –d'estil romànic, del segle XII– formen el nucli de la població, d'on tampoc es pot perdre el pont romànic i el castell del segle XV, d'estil gòtic, construït pels senyors de Bestracà –als afores de la vila–. Un centenar de metres després de la font hi ha una cruïlla. Deixarem un carrer que puja a la dreta i prendrem la pista de l'esquerra. Seguirem fins a trobar un rètol indicador. Deixem la carretera vella que va a Costejà i Sant Miquel de Pera a la dreta i seguim per l'esquerra tot planejant cap a Toralles. Continuarem fins a passar pel costat del mas del Forn i arribarem a la riera d'Oix, on segurament caldrà descalçar-se per travessar-la per un passadís. Seguint per la pista, i després de vorejar conreus, apareixerà un rètol indicador, des d'on deixarem la pista cap a cal Quic i Toralles a l'esquerra i agafarem el sender que neix a la dreta, cap a la vall del Bac, indicat amb les marques blanques i grogues dels senders de petit recorregut (PR). La ruta continua i s'haurà de travessar més rieres fins a veure la casa del Seguer de Pera, d'on surt un corriol, ben assenyalat amb marques blanques. Entre prats i pastures, seguirem caminant mentre trobem diferents miradors sobre la riera d'Oix fins a arribar al Molí de la Coromina. Al capdamunt de les escales, seguirem el sender que voreja la riera uns metres, per sota de la pista que arriba a la casa. Més tard coincidim amb la pista, que després travessa la riera per un passadís i resclosa. No cal, però, travessar-la, sinó continuar en la mateixa direcció, pel camí vell, que voreja uns prats. Travessarem la riera per una palanca. A la dreta trobarem la carretera que va a la Torre, que cal deixar de banda fins a arribar a l'Hostal de la Vall del Bac, inici i fi d'aquest recorregut.

FITXA DE LA RUTA

Com arribar. La ruta comença a l'Hostal de la Vall del Bac. Des del parador Mont-roc de Castellfollit de la Roca, s'hi arriba per la carretera cap a Oix, prop del restaurant de Can Bundància.
Durada. La ruta dura quatre hores, aproximadament.

DADES D'INTERÈS

Consorci de l'Alta Garrotxa. Rectoria de Sadernes. Tel. 972 28 78 82 www.altagarrotxa.org
Turisme Garrotxa. Av. Onze de Setembre, 22, 2a pl. Tel. 902 11 93 37. www.turismegarrotxa.com
Oficina de turisme d'Olot. C/ Hospici, 8, baixos. Tel. 972 26 01 41. www.turismeolot.cat
Ajuntament Montagut i Oix. Era St. Sebastià, 1. Tel. 972 28 78 04. www.montagutioix.net

Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
Societat

Només 17 hm³ per als regants al Baix Ter

LA TALLADA D’EMPORDÀ
urbanisme

Adjudiquen la rehabilitació de les cases del castell d’Amposta

AMPOSTA
GIRONA

Finalitzen les obres de l’enllumenat d’accés als jardins de les Pedreres

Tallen el pas per sota del viaducte al carrer Pedret per un despreniment

Societat

Mor Tuni Jordana, activista cultural i fundadora de la Gralla de Granollers

solidaritat

Pineda de Mar, Calella i Salou acullen 25 infants ucraïnesos durant tres setmanes