Societat

medi ambient

Agricultura busca ingressos fent pagar als parcs naturals

S'estudia fer de pagament els pàrquings i l'ús de material divulgatiu

Excursionistes i ecologistes lamenten que el govern vulgui treure diners d'espais protegits

Es podria estendre l'ús del carnet de boletaire

Els usuaris dels parcs naturals de Catalunya es podrien trobar aviat amb pàrquings de pagament i la generalització de taxes que ja s'apliquen en alguns, però no en tots, per la utilització de determinats serveis com ara material divulgatiu. “Els parcs naturals són de tothom i entre tots els hem de conservar”, va plantejar ahir el conseller d'Agricultura i Medi Natural, Josep Maria Pelegrí, a l'ACN. No són del mateix parer les entitats excursionistes i ecologistes, que defensen que continuïn sent les administracions públiques les que es responsabilitzin de les zones protegides. El punt en què estan d'acord govern i entitats és que no es pot fer pagar per entrar-hi.

Precisament fa un mes l'aleshores alcalde de Roses, Carles Pàramo, va anunciar que les barques i els cotxes haurien de pagar per accedir al cap de Creus. L'endemà, Agricultura el va rectificar i va dir que no es pot cobrar l'accés a una zona natural.

De tota manera, atès que l'administració té menys diners, Pelegrí és partidari de buscar fórmules per “tenir ingressos addicionals que reverteixin en els parcs”. L'únic aspecte que va concretar va ser pàrquing de pagament i va assenyalar altres serveis que suposin “un plus de personal o de feina”.“Cal un canvi de mentalitat del ciutadà, del govern i dels parcs”, argumenta.

El president de la Federació d'Entitats Excursionistes de Catalunya, Jordi Merino, recorda que amb la seva pressió ja van aconseguir aturar el pagament dels rescats i ara demana que qualsevol taxa es consensuï amb els usuaris: “Només falta que ens cobrin per anar a caminar.” Merino exposa que hi ha serveis dels quals es pot parlar, tot i que no ho veu com una gran solució financera. Des de la Iaeden-Salvem l'Empordà, Bàrbara Schmitt adverteix que “la protecció del patrimoni natural mai podrà ser rendible”, però és favorable a discutir un nou sistema de gestió dels parcs.

El cas d'Aigüestortes

Els agents implicats del Pirineu de Lleida es mostren favorables a fer pagar serveis si els recursos reverteixen en el manteniment de la zona. El president de l'associació empresarial de turisme actiu del Pallars, Florido Dolcet, entén que “els recursos són limitats i cal optimitzar-los”. Espot, a la porta del parc nacional d'Aigüestortes, va tramitar al conseller Pelegrí una proposta amb normes i tarifes per aparcar al parc. “Encara és hora que ens responguin”, diu l'alcalde, Agustí Perot.

Pelegrí també va plantejar la possibilitat d'estendre el carnet de boletaire, com s'ha fet a Poblet. La consellera de Turisme del Conselh Generau d'Aran, Anna Díaz, va explicar que no tenen prevista cap taxa per aparcar ni per caçar bolets, però sí que ho pensen regular, “perquè el patrimoni natural és el nostre reclam”. Estudien que els hotels donin permisos als clients per caçar bolets.

Hi ha d'haver un diàleg amb tots els agents implicats per consensuar què es fa pagar sense carregar massa en els usuaris
Gerard Sabarich
alcalde de RialP i responsable turisme diputació de lleida

LES FRASES

Els parcs naturals són una cosa de tothom i entre tots hem d'ajudar a conservar-los
Josep Maria Pelegrí
conseller agricultura i medi natural
Només falta que ens cobrin per anar a caminar... Cobrar pel pàrquing tampoc ens sembla una gran solució
Jordi Merino
president federació entitats excursionistes de catalunya
Uns 250 vehicles poden arribar a aparcar a les portes del parc d'Aigüestortes. És lògic que es reguli
Agustí Perot
alcalde d'espot (pallars sobirà)
Les taxes i els carnets de boletaire poden ajudar a mantenir els boscos, que és una feina molt costosa
Jaume Rabeya
federació catalana associacions de propietaris forestals
La protecció del patrimoni natural mai pot ser una cosa rendible i l'administració és la que l'ha de cuidar
Bàrbara Schmitt
portaveu iaeden-salvem l'empordà


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
transports

L’aeroport del Prat suma 4,6 milions de passatgers a l’abril, un 9,5% més

barcelona

Vall d’Hebron estrena un espai de rehabilitació per a joves

Barcelona
urbanisme

40è aniversari reivindicant l’enginyer i urbanista Ildefons Cerdà

BARCELONA
GIRONA

La UdG participa en un programa per a entrenadors centrat en dones joves esportistes

GIRONA
canvi climàtic

Augmenten les morts per calor al sud d’Europa

barcelona
infraestructura

Renfe s’espolsa en els Mossos la responsabilitat pels robatoris de coure

barcelona

Alumnes de Cabrera de Mar recullen 300 quilos de brossa dels boscos de Burriac

cabrera de Mar
VILOBÍ D’ONYAR

L’aeroport de Girona supera els 170.000 passatgers el mes d’abril

VILOBÍ D’ONYAR
infraestructures

El nou desastre a Rodalies col·lapsa punts del metro i busos regionals

barcelona