Societat

Rigau puntualitza que les sentències del TS responen a 2 casos particulars i no afecten tot el sistema educatiu

El departament d'Ensenyament constata que un dels casos “ja no és d'aplicació” perquè l'estudiant ja no fa l'ESO

La consellera recorda que el Suprem no té competència per modificar el sistema ni li correspon fixar un percentatge

La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, ha volgut recalcar que les dues resolucions fetes públiques aquest divendres pel Tribunal Suprem (TS) sobre el 25% de l'escolarització en castellà només afecten dos casos particulars, per la qual cosa “no té impacte sobre tot el sistema” i “no es pot extrapolar”.

“El TS pot avalar casos particulars però no li correspon canviar un model lingüístic”, sinó que és la Generalitat la que ha de fixar els percentatges en funció de la realitat sociolingüística, ha afirmat aquest divendres durant una roda de premsa sobre la preinscripció d'ensenyaments postobligatoris.

El departament d'Ensenyament ha precisat en un comunicat que un dels dos casos que ha resolt el TS “ja no és d'aplicació” perquè correspon a un alumne que ja no fa l'ESO.

La conselleria constat que en els dos casos el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) havia fixat, com a mesura cautelar, el 25% de les matèries en castellà com a llengua vehicular per als fills dels pares sol·licitants i els seus grups de classe. Aquestes famílies van recórrer la decisió al Suprem demanant el 50%, i ara el tribunal “ha avalat que en els dos casos el 25% és adequat”.

Rigau ha recordat que el 2011 el Suprem va dictar que la proporció de castellà en tot el sistema fos del 50%, en la línia del que vol el ministeri espanyol d'Educació, perquè ja “donen per fet que hi ha el màxim grau de normalització lingüística a Catalunya”. Però després el Suprem va donar la raó a la Generalitat i va admetre només casos concrets i va rebaixar el percentatge al 25%, ha assenyalat.

Amés, ha recordat que el TS no té la competència per fixar el percentatge de matèries que s'han de cursar en una llengua ni per impulsar un canvi de model.

En aquest sentit, ha assenyalat que, en paral·lel a aquests recursos, el TS ha reconegut que corresponia a la Generalitat determinar “la proporció raonable” de castellà a les aules.

Per tot plegat, ha reiterat que aquestes resolucions només afecten a la classe de l'alumne recurrent.

Rigau ha explicat que el seu departament està preparant les al·legacions al recurs del ministeri liderat per José Ignacio Wert sobre la preinscripció escolar.

La consellera ha avançat que el recurs de la Generalitat es basarà en posar de manifest que “no és cert tot” el que diu el ministeri, com que quedi anul·lada l'atenció individualitzada prevista a la Llei d'Educació de Catalunya (LEC) o que s'hagi de garantir la presència del 50% de castellà que preveu la Llei Orgànica per a la Millora de la Qualitat Educativa (LOMQE).

“Hem de puntualitzar legalment on tenim identificades inexactituds profundes”, ha sentenciat.

La consellera s'ha mostrat confiada en què la unitat de totes les organitzacions tindrà “impacte'' en la resolució i ha destacat que la reacció unànime de la comunitat educativa a Catalunya després de l'anunci del ministeri. “Per primera vegada la unitat ha estat total: Generalitat, centres concertats, centres privats, i moviments de pares han sortit públicament a defensar el model”, ha celebrat



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.

Has superat el límit de 5 articles gratuïts d'aquest mes.

Continua llegint-nos per només

1

Passi d'un dia

48

Subscripció anual

Ja ets subscriptor?

Inicia sessió

[X]