Societat

Marina vol set anys per formar els nous docents

Es fa públic el contingut del llibre blanc de la professió docent

L'esborrany del llibre blanc de la professió docent , treball dirigit pel filòsof José Antonio Marina , pretén aconseguir una nova generació de docents excel·lents a través, entre altres coses, d'un pla d'estudis que inclouria un grau de magisteri o especialitats acadèmiques de quatre anys i una segona fase de professionalització i especialització docent de tres anys a la qual s''accediria després d'haver superat un examen de caràcter estatal. El segon període de formació consistiria en un màster d'un any al qual seguirien dos anys de pràctiques docents, “amb retribució adequada”, en un centre educatiu i sota la supervisió d'un tutor. L'elecció del centre on es farien les pràctiques aniria en funció de les notes obtingudes a l'examen estatal.

La idea que guia tot el document és la de l'excel·lència i la d'aprofitar i afavorir al màxim el talent dels millors. En aquesta línia, un 25% dels aspirants a mestre que obtinguessin millors notes disposarien d'una beca d'excel·lència per cobrir les necessitats d'allotjament i manutenció en cas que triessin un centre lluny del seu lloc de residència. Al final dels tres anys de pràctiques, els mestres que volguessin accedir a la funció pública haurien de superar un últim procés de selecció.

L'exigència no és només per als nous mestres que s'incorporen a la carrera docent, sinó també per a aquells que ja hi són. En aquest sentit, la proposta de Marina és avaluar de “manera periòdica i sistemàtica” tots els docents no universitaris, fent servir criteris com ara el de la progressió dels alumnes i la seva opinió, l'observació del docent a l'aula, els resultats del centre o la relació del mestre amb les famílies dels alumnes.

Una de les propostes del llibre és que els mestres més capaços vagin a centres conflictius. En aquest sentit s'explica que a Singapur els mestres consideren un “honor” que puguin ser requerits per ser traslladats a una escola per fer classes a un grup marginal d'alumnes”.

El document també proposa que els docents amb molta competència però que no volen ascendir en la carrera professional sinó quedar-se a l'aula puguin ser reconeguts amb alguna mena d'incentius o premis, com ara beques, permisos de formació o una millora en els honoraris que perceben.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia