Un expert de la Universitat de València afirma que ‘MasterChef' adapta el nacionalisme espanyol
El professor de Comunicació Audiovisual conclou que es tracta d'un producte que incorpora elements d'un ranci nacionalisme amb pautes modernes
Una investigació d'Àlvar Peris, professor de Comunicació Audiovisual de la Universitat de València, conclou que el programa televisiu ‘MasterChef' és un producte que incorpora elements del nacionalisme espanyol modern.
Atenent al fet que la gastronomia és part indiscutible de la cultura sobre la qual s'edifica actualment la identitat d'una societat i tenint en compte la forta penetració de la televisió d'entreteniment, Peris detalla com la selecció de l'escenografia, dels comensals participants i dels llocs de realització dels capítols de ‘MasterChef' s'ha fet per a adaptar i legitimar “un nou discurs de la nació espanyola”.
‘MasterChef' és un format que s'ha emés en 145 països, i ha aconseguit, en termes generals, una elevada audiència. El format original es remunta a 1990, per la BBC.
El ‘MasterChef' que va començar el 10 d'abril de 2013 a TVE és, per tant, l'adaptació a escala espanyola d'un format televisiu global. Aquest procés, la glocalització, com apunta Peris, es fa mitjançant la selecció d'elements i missatges que puguen legitimar un determinat discurs televisiu en una societat concreta.
L'audiència obtinguda pel programa a Espanya —amb pics de 5.500.000 espectadors i una quota mitjana de pantalla del 33,1% en la final— ha convertit l'espai en un producte televisiu amb una gran penetració social.
Concepció unitarista
En el ‘MasterChef' de TVE, explica Àlvar Peris, “es mesclen trets de la modernitat global amb d'altres de perfil més tradicional associats a una concepció conservadora i unitarista” del nacionalisme espanyol.
La Marca Espanya, la presència de l'exèrcit espanyol en el programa en dues ocasions o la selecció d'espais i paisatges identificats com a part indiscutible d'una determinada idea d'Espanya per una àmplia part de la ciutadania són els tres elements sobre els quals pivota l'argumentació de l'investigador de la Universitat.
Sentiment d'orgull patri
A més, “el canvi experimentat per la gastronomia espanyola en els darrers anys ha despertat en les institucions, els mitjans i, consegüentment, en molts ciutadans, un sentiment d'orgull nacional desconegut fins al moment.
En una època de crisi econòmica i política profunda, la gastronomia ha aconseguit ser un dels pocs valors que encara inspira un extraordinari reconeixement fora de les fronteres espanyoles”, diu el professor associat de la Universitat.
Segons Àlvar Peris, a més, alguns dels capítols de ‘MasterChef' “han servit per a realitzar homenatges a institucions o col·lectius que han sigut històricament associats a la nació espanyola en el seu vessant més tradicionalista i conservador, com són l'Exèrcit, el món dels bous o l'Església”.
Marca Espanya i paisatge
A. BermellDurant les dues temporades del programa, els concursants han visitat, entre d'altres, Toledo, O Grove (Pontevedra), l'estació d'esquí de Formigal (Osca), Lanzarote (les illes Canàries), Pedraza (Segòvia), Badajoz, Cadis, Salamanca, la Rioja alabesa, Marbella, Burgos, Hondarribia (Guipúscoa), València i Madrid. “Espais que, en conjunt, configuren una determinada mirada sobre el marc territorial espanyol”, destaca l'estudi. A aquests espais també s'uneixen “paisatges icònics per a l'imaginari nacional, que tothom reconeix, com les deveses, el sòl volcànic canari o les vinyes de la Rioja”.
Enfront d'aquesta imatge d'Espanya, durant els dos primers anys de ‘MasterChef' no es va enregistrar cap programa a Catalunya, i “hi ha una sobrepresència de Madrid i els seus voltants”, amb fins i tot set visites a llocs com la T4 de Barajas, el Teatro Real, la Gran Vía, la vila d'Aranjuez i alguns dels hotels més selectes de l'àrea.
En aquest sentit, l'autor de l'estudi apunta que aquesta tria “segurament aconsegueix patrocinis interessants per al programa, però no podem negar que la localització espacial pot associar-se amb la reproducció de certs estereotips”.