La xarxa de bus exprés fa guanyar usuaris al Maresme
La línia entre la capital de la comarca i Barcelona (e11) té un 8% més de viatgers
El servei entre Mataró, Granollers i Sabadell (e13) fa aconseguir un 5% més de passatgers al trajecte
L'entrada en funcionament durant l'any passat de dues línies del servei anomenat bus exprés que connecta la capital del Maresme amb altres ciutats de la demarcació ha suposat a grans trets una major afluència d'usuaris. La primera d'aquestes línies no és altra que la que uneix Mataró amb Barcelona i que va començar a funcionar just ara fa un any. Aquesta línia, batejada com a e11, ha transportat 1.405.178 persones i representa un increment del 8% de passatgers respecte a l'any 2014, abans que es convertís en exprés. Al marge de l'increment del nombre d'usuaris, la posada en marxa d'aquest tipus de servei ha permès incrementar la capacitat en les hores punta. Per la seva banda, la línia e13, que fa el trajecte entre Mataró, Granollers i Sabadell, ha transportat 197.753 usuaris en tot aquest corredor. Aquest servei va entrar en funcionament a l'agost i representa un increment en tot el trajecte del 5% d'usuaris durant aquests mesos en què ha començat a funcionar.
Les xifres globals
Segons dades de la Generalitat, la xarxa de busos d'altes prestacions exprés.cat que desplega el Departament de Territori i Sostenibilitat ha transportat l'any 2015 uns 10.259.179 passatgers arreu del territori català, cosa que suposa gairebé doblar les xifres del 2014, en què el nombre d'usuaris va ser de 5,4 milions. Aquest increment s'explica tant per l'augment de la demanda com per la posada en servei de noves línies. Concretament, l'any passat en van entrar en funcionament vuit, que s'afegien a les quinze que ja donen servei des del 2012. L'increment mitjà del nombre d'usuaris en aquests 23 corredors l'any 2015 ha estat del 5,3%.
A banda de l'increment de l'oferta, la incorporació dels serveis a la xarxa exprés.cat comporta un seguit d'avantatges per als usuaris, com ara millores en la informació, comoditat i capacitat dels serveis. Hi ha casos com els de Mataró i Igualada o el Vendrell en què els nous serveis exprés han permès augmentar la capacitat en les hores punta.
A la demarcació de Barcelona el trajecte de bus exprés que ha experimentat un augment de passatgers més alt ha estat el de la línia que uneix Barcelona amb Vic (e12), que va entrar en funcionament l'agost passat. Durant els cinc mesos de funcionament d'aquesta línia s'han transportat 183.131 persones, fet que representa un increment del 10% respecte del mateix període del 2014. En el cas de les línies e14, e15 i e16, que cobreixen el corredor entre la capital catalana i el Garraf, s'han transportat 218.887 viatgers, cosa que representa un increment del 17% durant els tres mesos que fa que funciona. A la banda baixa, hi ha l'e5, que fa el trajecte entre Barcelona i Igualada. Tot i que el servei de bus exprés hi funciona des del 2013, el cert és que durant el 2015 només va augmentar un 1% el nombre d'usuaris respecte a l'any anterior.